Lapsen oikeudet. Plan Suomen medialukutaito -hanke

Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Valokuvataiteen museo osallistui Plan Suomen hankkeeseen, joka keskittyi medialukutaidon kehittämiseen.

Museo osallistui hankkeeseen työpajalla, joka toimi materiaalina myös Kuvien tarinat – Artikkeleita ja tehtäviä lapsen oikeuksien näkökulmasta -kirjassa. Työpajassa tutustuttiin Visual Thinking Strategies (VTS) -menetelmän voimin museon näyttelyyn ja kokoelmakuviin, jonka jälkeen lasten oikeuksia tutkittiin valokuvausharjoitteiden avulla. Julkaisun tavoitteena oli kehittää lasten kuvanlukutaitoa ja tietoisuutta lasten oikeuksista sekä auttaa ymmärtämään maailmaa kuvien kautta.

Mikä?: Lapsen oikeudet -työpaja Kuvien tarinat -julkaisua varten.

Milloin?: 2014

Osallistujat: Työpajoihin osallistui oppilaita Ruoholahden ala-asteelta, Lähderannan koulusta, Snellmanin ala-asteelta, Töölön ala-asteelta ja Sakarinmäen koulusta.

Työryhmä: Julkaisua varten toteutetun työpajan Suomen valokuvataiteen museolla ohjasivat Lotta Djupsund, Laura Porola ja Erja Salo.

Projektin lopputyö: Työpajoista kirjoitettiin artikkeli painettuun julkaisuun; Christa Prusskij ja Tiina Salmio (toim.), Lotta Djupsund, Pauliina Grönholm, Perttu Iso-Markku, Satu Itkonen, Mari Jalkanen, Helka Kittilä, Teemu Korhonen, Meeri Koutaniemi, Mari Lind, Mari Pienimäki, Laura Porola, Erja Salo, Mona Taipale, Kevin Tavin, Riikka Tidenberg, Tiina Timperi ja Päivi Venäläinen, Kuvien tarinat – Artikkeleita ja tehtäviä lapsen oikeuksien näkökulmasta. Plan Suomi Säätiö, Helsinki, 2014.

Yhteistyökumppani: Hanketta tuki opetus- ja kulttuuriministeriö sekä ulkoasianministeriö.

Lisätiedot: yleisötyövastaava Erja Salo

Muualla verkossa