Pohjan tähdet – The Making of Polar Stars

Elina Brotherus, Waterfront, 2007, Suomen valokuvataiteen museo

Pohjan tähdet – The Making of Polar Stars oli suomalaisen valokuva- ja videotaiteen lisääntynyttä näkyvyyttä kansainvälisessä nykytaiteen kentässä tarkasteleva tutkimushanke.

Suomen Akatemian rahoituksella vuosina 2005–2009 toteutetussa tutkimusprojektissa analysoitiin kansainvälisille markkinoille hakeutumisessa käytettyjä taiteellisia- ja markkinointistrategioita.Hanke tarkasteli myös vaikutuksia, joita kansainvälistymisellä on ollut kotimaisessa taidekentässä. Suomalaisen taiteen läpimurto nähtiin tutkimuksessa osana laajempaa muutosprosessia, joka on ollut käynnissä länsimaisessa taidemaailmassa 1990-luvun alusta lähtien.

Monitieteisessä tutkimusryhmässä oli viisi jäsentä, jotka edustavat taidehistoriaa, sosiologiaa, sukupuolentutkimusta ja valokuvausta. Kolme tutkijoista oli jo väitelleitä, kaksi valmisteli hankkeessa väitöskirjojaan. Yksittäisten tutkijoiden tutkimusten lisäksi projekti tuotti yhteisjulkaisun keväällä 2011. Projekti on järjestänyt useita aiheeseen liittyviä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkijatapaamisia.

Tutkimusryhmän vastuullinen johtaja
FT, dos. Leena-Maija Rossi
Muut jäsenet
YTT, dos Sari Karttunen, TaT Juha Suonpää, FM Kati Kivinen ja FM Anna-Kaisa Rastenberger.

2005–2009