Tekijä – museo – yleisö: dokumentointia museoyleisöjen parissa

Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo.

Suomen valokuvataiteen museo osallistui vuonna 2011 nykydokumentointihankkeeseen Tekijä – museo – yleisö toteuttamalla yleisödokumentointihankkeen, jossa eri menetelmin tutkittiin museon yleisöä ja heidän näyttelykokemustaan ja museosuhdettaan.

Hankkeen toteuttivat yhteistyössä turkulainen historian ja nykytaiteen museo Aboa Vetus & Ars Nova, vuonna 2011 yleisölle ovensa avannut Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi Sastamalassa, Hyvinkäällä sijaitseva Lasten ja nuorten taidekeskus, riihimäkeläinen Suomen lasimuseo ja Helsingissä toimivat Suomen kansallismuseo, Kuvataiteen keskusarkisto (Valtion taidemuseo) ja Suomen valokuvataiteen museo.

Raportti TAKO-yhteistyön poolin 6 yhteisestä nykydokumentointihankkeesta 2011 Tekijä – museo – yleisö on luettavissa PDF-muotoisena:

Tekijä ‒ museo ‒ yleisö. Nykydokumentointia museoyleisöjen parissa. Lehto-Vahtera, Johanna & Holkeri, Eeva (toim.). Raportti TAKO-yhteistyön poolin 6 nykydokumentointihankkeesta 2011. Aboa Vetus & Ars Nova. Turku 2012. ISBN: 978-952-5820-10-2

Tämä hanke kuuluu TAKO-nykydokumentointihankkeisiin

Suomen valokuvataiteen museo on mukana suomalaisten museoiden yhteisessä tallennus- ja kokoelmayhteistyössä (TAKO). TAKO on museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyötä koordinoiva ammatillisten museoiden yhteenliittymä, joka tähtää museoiden tallennustyönjaon selkeyttämiseen ja museoiden kokoelma- ja tallennustyön kehittämiseen. TAKO-työtä tehdään sisällön mukaan muodostetuissa pooleissa. Suomen valokuvataiteen museo toimii TAKO-yhteistyössä poolissa 6, ’Taide, oppi ja kokemus'.

Kokoelmat
Valokuvataiteen museo on aktiivisesti mukana valtakunnallisessa tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKOssa.