Kirjajulkkarit – Antti Nylén: Johdatus filmiaikaan

ti 19.9. klo 17–18
Vapaa pääsy

Antti Nylénin esseeproosateos Johdatus filmiaikaan pohtii analogisen valokuvaamisen asemaa ja identiteettiä digitalisoituvassa maailmassa. Tilaisuudessa tekijä puhuu kirjastaan ja vastaa kysymykseen ”miksi filmi?”.

Pohjois-Euroopan suurimman filmikamerakaupan perustaja ja analogiharrastaja Juho Leppänen puhuu filmivalokuvauksen globaaleista tulevaisuudennäkymistä.

Kirja on myynnissä tilaisuudessa erikoishintaan 20 euroa.

Kuva ylhäällä: Kirjan kansikuva. Antti Nylénin löytämä kuva on kehitetty filmiltä, joka oli Nylénin ostaman Lubitel-kameran sisällä.

Antti Nylén: Johdatus filmiaikaan. Kirjoituksia valokuvaamisesta.
Kustannusosakeyhtiö Siltala (2017).

Digitalisoituminen mullisti viime vuosikymmenellä valokuvauksen kaikki alueet - myös vanhan kemiallisen, analogisen valokuvauksen. Siitä tuli yhtäkkiä marginaalia. Valtava määrä hylättyä kalustoa siirtyi harrastajien ulottuville. Filmille kuvaaminen sai uuden identiteetin. Toisin kuin mielellään sanotaan, digi ei ”korvannut” filmiä. Kaksi tekniikkaa jatkavat elämäänsä rinnakkain.

Esseisti Antti Nylén on innokas analogisen valokuvauksen harrastaja. Uudessa kirjassaan hän esittelee ja pohdiskelee vanhoja valokuvaamisen tekniikoita sekä valokuvan olemusta, käyttöä ja valokuvauskulttuuriamme yleisemminkin.

Tapahtuma Facebookissa

Suomen valokuvataiteen museo