Luento: Näkyvä maailma – Johdatus psykoanalyyttiseen kuvien tulkintaan

ke 27.9. klo 18–19
Vapaa pääsy

Valokuvataiteilija, tutkija Kari Pyykönen luennoi aiheesta Näkyvä maailma – Johdatus psykoanalyyttiseen kuvien tulkintaan.

Psykoanalyyttinen taiteentutkimus voi tarjota näkökulman, johon muut teoriat eivät ulotu. Sen keskeisiä ajatuksia ovat subjektiivisuus, ruumiillisuus ja seksuaalisuus. Kuvien merkitykset eivät synny ainoastaan diskursiivisesti, vaan myös tiedostumattomalla psyykkisellä ja symbolisella tasolla. Freud itse pohti mielen rakentumista valokuvauksenomaisena prosessina. Hän vertasi psyyken tiedostumatonta osaa negatiiviin, josta valokuvan tavoin kehittyy positiivikuva tiedostuneeseen mieleen.

Francesca Woodmanin valokuvat voivat houkutella nopeisiin ja suoraviivaisiin tulkintoihin tekijän henkilöhistoriasta. Psykonalyyttistä teoriaa kannattaa käyttää ennemminkin pohtimaan katsojan omia subjektiivisia tuntemuksia taideteoksen äärellä. Luento tarjoaa yleistajuisen katsauksen psykoanalyyttiseen näkökulmaan valokuvataiteen tarkastelussa. Kuvaaja- ja kuvaesimerkkien avulla luento pohtii moninaisia psykologisia vaikuttimia, jotka valokuvan ottamiseen ja katsomiseen liittyvät.

Kari Pyykönen on valokuvataiteilija, kouluttaja ja tutkija. Hän on opettanut valokuvausta mm. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa ja Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Tapahtuma Facebookissa

Kuva: Francesca Woodman, House #4, Providence, Rhode Island, 1976 © George and Betty Woodman

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros