Avaruusajan nainen ja kosminen muoti

Ulla Finnilä, Avaruusajan nainen ja kosminen muoti, 1973. Suomen valokuvataiteen museo

Avaruus ja kosmiseen ilmakehään sinkoilevat naapurimaan kansallissankarit edustivat 70-luvun alussa ajatusta edistyksellisyydestä. Muotikuvaaja Ulla Finnilän kuvissa edistyksen eli avaruusajan nainen poseeraa silmät tummilla kärpäslaseilla peitettyinä.

Finnilän avaruusaiheisten muotikuvien taustalla näkyy CCCP-tunnuksin varusteltuja kuuautoja ja kuu-maaraketteja. Vaikka ajan high-tech on vahvasti esillä, on malli tässä kuvassa puettu kotimaisen Vuokon heleän pinkin raidoittamaan puuvillamekkoon.

Ulla Finnilän päätyö valokuvaajana oli muotikuvaus. 1960-luvun puolivälissä lontoolaisesta valokuvakoulusta hankittu värikuvausoppi oli Suomen muotimarkkinoilla kuumaa valuuttaa. Finnilä itse on kertonut, että 1970-luvun alussa töitä riitti kaikille vähänkin erinäköistä jälkeä tehneille muotikuvaajille.

Finnilä oli taitava studion käyttäjä, mutta kuvasarjansa avaruusajan kosmisesta muodista hän kuvasi poikkeuksellisesti Neuvostoliiton tekokuiden -näyttelyssä Helsingissä. Ulla Finnilän kuvasarja "Avaruusajan nainen ja kosminen muoti" julkaistiin vuonna 1973 Uusi Maailma -lehdessä.

Muotikuvien yhteydessä toimittaja Anneli Kangas-Cerderberg ja Manu Paajanen listasivat ja pohtivat Neuvostoliiton saavutuksia avaruudessa. Artikkelissa haluttiin tuoda esille Suomea muotoilun edelläkävijämaana ja muotikuvissa nostaa esille suomalaisia omaperäisiä kuoseja ja malleja. Avaruuteen matkustavan naisen nähtiin siis pukeutuvan suomalaiseen muotiin. Artikkelissa pohdittiin: "Ehkäpä jonain päivänä lomamatkalle lähtevä matkailija huolestuneena huokailee valitessaan matkapuvustoa kuuajelulle, tanssiaisiin ja muihin vieraitten maitten tarjoamiin rientoihin."

Reetta Haarajoki, 2010

Lähde: Salo Merja: Muodin ikuistajat - Muotivalokuvaus Suomessa. Taideteollinen korkeakoulu, 2005.

Kokoelmanosto
Nykyään vaalien lisäksi vain jääkiekko ja Linnan juhlat aiheuttavat kollektiivista kokoontumista televisioiden äärelle.
Kokoelmanosto
K-G Roosin (1937-1976) Marimekko-kuvaan ja siinä esiintyvään opiskelijaäitiin ruumiillistuvat moderni aika ja muuttuvat arvot.
Kokoelmanosto
Petteri Bülowin, Juha Saaren ja Touko Yrttimaan digitaalisesti muokatut valokuvat saivat vuonna 1990 ristiriitaisen vastaanoton.
Kokoelmat
Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa lähes 3 miljoonaa valokuvaa. Museolla on myös tuhansien valokuvaukseen liittyvien esineiden kokoelma, valokuvakirjasto ja asiakirja-arkisto.