Andrei Lajusen rahasto aloittaa toimintansa – tue nuorten valokuvaajien työtä

Andrei Lajunen: Sairaalasangyt, diptyykki, 1997-1998. Suomen valokuvataiteen museo.

Galleria Lapinlahdessa avautuu edesmenneen valokuvataiteilija Andrei Lajusen (1969–1999) näyttely, jonka teosmyynneillä Suomen valokuvataiteen museo ryhtyy kartuttamaan Andrei Lajusen rahastoa.

Suomen valokuvataiteen museo sai vuonna 2001 lahjoituksena edesmenneen valokuvataiteilija Andrei Lajusen taidevalokuvatuotannon ja negatiivikokoelman. Lahjoituksen yhteydessä perustettu Andrei Lajusen rahasto on Suomen valokuvataiteen museon säätiön nimikkorahasto, jonka tarkoituksena on tukea nuorten valokuvausopiskelijoiden ja valokuvaajien työtä sekä vaalia Andrei Lajusen taiteellisen tuotannon tutkimusta ja esittämistä.

Tiistaina 28.11.2017 klo 17–19 avautuu Galleria Lapinlahdessa Andrei Lajusen ystävien aloitteesta syntynyt muistonäyttely, jonka yhteydessä Suomen valokuvataiteen museo ryhtyy kartuttamaan nimikkorahastoa teosmyynneillä. Myynnissä on valikoima uusia vedoksia Lajusen keskeisistä valokuvateoksista 10 teoksen editioina. Vedokset on valmistettu Suomen valokuvataiteen museolle lahjoitettujen teosten mukaisiksi, lahjakirjan mahdollistamalla tavalla. Vedokset on valmistettu alkuperäisen kokoisina Suomen valokuvataiteen museon valvonnassa.

Lajusesta tuli valokuvaaja 1990-luvun lopulla, aikana, jolloin valokuva alkoi vallata alaa kuvataiteen kentällä. Lyhyen, vain noin neljän vuoden pituisen uransa aikana Lajunen teki omaleimaista valokuvataidetta, jolle on tyypillistä harkittu sommittelu, puhtaat värit ja käsitteellisyys. Lajunen opiskeli valokuvausta Taideteollisessa korkeakoulussa, ja hänellä oli yksityisnäyttely Galerie Anhavassa vuonna 1998 yhdessä opiskelutoverinsa Elina Brotheruksen kanssa. Lajunen menehtyi äkillisesti vuotta myöhemmin. Andrei Lajunen oli tekemisessään tinkimätön nuori valokuvaaja, ystävien mukaan hauskuudessaan ja intensiivisyydessään henkilönä ainutlaatuinen.

Andrei Lajusen myynnissä oleviin teoksiin hintatietoineen voi tutustua Galleria Lapinlahdessa sekä Suomen valokuvataiteen museon verkkosivulla.

Andrei Lajunen – Alue C
Galleria Lapinlahti, Lapinlahdentie 1, 2. krs, Helsinki
29.11.2017–7.1.2018
Näyttely on avoinna ti–pe klo 12–18 ja la–su klo 12–17

Avajaiset tiistaina 28.11.2017 klo 17–19. Tervetuloa!

Näyttely on Suomen valokuvataiteen museon ja Taiteilijakollektiivi Kunstin yhteistyötä. Näyttelyn on kuratoinut FM Mikko Oranen.

Lisätiedot: Museonjohtaja Elina Heikka, p. 050 527 8885, elina.heikka@fmp.fi

Info
Suomen valokuvataiteen museo sai vuonna 2001 lahjoituksena Andrei Lajusen taidevalokuvatuotannon ja negatiivikokoelman. Lahjoituksen yhteydessä perustettu Andrei Lajusen rahasto on Suomen valokuvataiteen museon säätiön nimikkorahasto, jonka tarkoituksena on tukea nuorten valokuvausopiskelijoiden ja valokuvaajien työtä sekä vaalia Andrei Lajusen taiteellisen tuotannon tutkimusta ja esittämistä.
Näyttelyt
Galleria Lapinlahti esittelee edesmenneen valokuvataiteilija Andrei Lajusen (1969–1999) tuotantoa. Näyttely on Suomen valokuvataiteen museon ja Taiteilijakollektiivi Kunstin yhteistyötä.