Uusi hanke tuo lasten ja nuorten valokuvia julkiseen tilaan ympäri Suomea

Nuoret tutustuivat valokuvailmaisuun Suomen valokuvataiteen museon kesäkurssilla. Kuva: Suomen valokuvataiteen museo

Mikä minulle on tärkeää ja mihin haluan vaikuttaa? Valokuvataiteen museon ja alueellisten valokuvakeskusten yhteishanke tuo lasten ja nuorten mielipiteet ja unelmat kuvina julkisiin tiloihin ympäri Suomea.

30.10.2017

Suomen valokuvataiteen museo käynnistää alueellisten valokuvakeskusten kanssa laajan yhteishankkeen, jossa lapsille ja nuorille tärkeät aiheet ja teemat pääsevät esiin valokuvina. Lasten taiteilijoiden ohjauksessa ottamat valokuvat tulevat näkymään mm. katukuvassa, gallerioissa ja festivaaleilla sekä Valokuvataiteen museon ja alueellisten valokuvakeskusten sosiaalisen median kanavissa. Hanke huipentuu marraskuussa 2018 valtakunnalliseen lasten ja nuorten valokuvafestivaaliin.

– Tuomme valokuvan keinoin lasten ja nuorten äänen näkyviin julkisessa tilassa. Meillä kaikilla on varmasti unelmia, joiden toteutuminen voi tuntua joskus olevan hyvin kaukana tai ajatuksia, joita kukaan ei ole kuulemassa. Tämä hanke antaa lapsille ja nuorille välineitä ja keinoja siihen, miten valokuvalla voi vaikuttaa itselle tärkeiden asioiden puolesta. Lapset ja nuoret ovat tässä keskustelunaloittajina paitsi ikätovereilleen myös ennen kaikkea meille aikuisille, sanoo intendentti Erja Salo Suomen valokuvataiteen museosta.

Hankkeen rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto, joka myönsi Valokuvataiteen museolle 150 000 euron apurahan lasten ja nuorten valokuvafestivaalin sekä valokuviin liittyvien työpajojen järjestämiseen.

– Mukaan pääsee tuhansia 6-18-vuotiaita lapsia ja nuoria Raaseporista Ouluun, kertoo asiamies Juhana Lassila Suomen Kulttuurirahastosta.

Hankkeessa on mukana seitsemän alueellista valokuvakeskusta: Fotocentrum Raseborg, Raasepori; Luovan valokuvauksen keskus, Jyväskylä; Pohjanmaan valokuvakeskus, Lapua; Pohjoinen valokuvakeskus, Oulu; Valokuvakeskus Nykyaika, Tampere; Valokuvakeskus Peri, Turku ja VB-valokuvakeskus, Kuopio. Valokuvakeskukset eivät ole aiemmin tehneet vastaavaa yhteistyötä. Nyt ne toteuttavat lokakuun 2017 ja toukokuun 2018 välillä kolme laajaa, valtakunnallista valokuviin liittyvää työpajakokonaisuutta. Pajoja ohjaavat valokuvaan erikoistuneet taidekasvattajat tai pedagogisesti orientoituneet valokuvataiteilijat.

– Hankkeessa työskentelevät ammattitaiteilijat haastavat lapsia ja nuoria omiin tulkintoihin, kriittiseen ajatteluun sekä mielipiteiden ilmaisuun oman tekemisen avulla, Erja Salo kertoo.

Yhteistyö valtakunnallisen erikoismuseon ja alueellisten valokuvakeskusten välillä lisää mahdollisuuksia hyvien toimintamallien jakamiseen ja levittämiseen.

– Festivaalihanke luo myös uusia paikallisia yhteistyökuvioita lastenkulttuurin toimijoiden välille. Täällä Oulussa toteutamme työpajoja, tapahtumia ja näyttelyitä Kulttuuritalo Valveen toimijoiden kanssa. Lasten ja nuorten teokset näkyvät valona, valokuvana ja elokuvana eri puolilla kaupunkia, Pohjoisen valokuvakeskuksen toiminnanjohtaja Alla Räisänen luonnehtii.

Info
Mikä minulle on tärkeää ja mihin haluan vaikuttaa? Valokuvataiteen museon ja alueellisten valokuvakeskusten yhteishanke toi lasten ja nuorten mielipiteet ja unelmat kuvina julkisiin tiloihin ympäri Suomea. Hanke huipentui 10.–18.11.2018 valtakunnalliseen lasten ja nuorten valokuvafestivaaliin. Hankkeen rahoitti Suomen Kulttuurirahasto.