Vuoden valokuvataidekirja 2018

Vuoden valokuvataidekirja 2018 -finalistikirjat

Valokuvataiteilijoiden liitto ja Suomen valokuvataiteen museo jakavat tänä vuonna toista kertaa Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon. Ansiokkaan valokuvataidekirjan tekijälle myönnettävän, vuosittaisen palkinnon suuruus on 10 000 euroa.

Korkeatasoisia ehdotuksia palkinnon saajaksi tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 15 kappaletta, joiden joukosta valintalautakunta nimesi 5 finalistia.

Finalisti-kirjat ovat seuraavat: Kristoffer Albrecht: Domestica (Maahenki, 2018), Johanna Bruun & Ida Enegren: OPEN On Thai Massage Windows in Finland (2018), Appu Jasu: The Poetics of a Line (Kerber Verlag, 2018), Ville Kumpulainen: Out of Sight (Hatje Cantz Verlag, 2017) ja Filippo Zambon: The Komi Diary (Lecturis, 2018).

10 000 euron palkinnon voittajasta päättää JH Engström ja voittaja julkistetaan Valokuvataiteen museolla keskiviikkona 10.10. klo 18 alkavassa tilaisuudessa.

Valintalautakuntaan kuuluivat valokuvaaja ja taiteen tohtori Taneli Eskola, Nykytaiteen museo Kiasman intendentti Kati Kivinen ja taiteilija Hertta Kiiski. Raati toteaa: "Valokuvakirjasta on tullut suosittu nuoren valokuvaajasukupolven ilmaisumuoto, mistä kertoo se, että finalisteista neljä on kirjan tekijöinä debytantteja. Finaaliin valittujen kirjojen sisällöllinen kirjo on laaja: Kirjojen joukosta löytyvät filosofinen valokuvaessee, henkilökohtainen matkakertomus, postdokumentaarinen haastattelukirja, muistamista pohtiva poeettinen teos sekä keskittyneeseen lähiympäristön havainnointiin perustuva monografia."

Tietoa Vuoden valokuvataidekirja -palkinnosta ks. www.photobookaward.fi

Lisätietoja: