Hevonen olohuoneessa ja muita tarinoita

Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Hevonen olohuoneessa ja muita tarinoita -työpajassa harjoiteltiin visuaalista ja sanallista tarinankerrontaa rakentamalla satumaailmoja erilaisten esineiden, kiiltokuvien ja kuvauslavasteiden avulla sekä kirjoittamalla niistä tarinoita.

Työpajan lähtökohtana toimi Karoliina Paapan näyttely Tyttö ja tiikeri Valokuvataiteen museolla 24.1.–16.3.2014, johon tutustuttiin keskustelevan kuvantarkastelun, Visual Thinking Strategies -menetelmän (VTS), avulla.

Työpajassa syntyneistä valokuvista ja tarinoista koostettiin näyttely Porissa järjestettävään Vähäx valottaa -lasten ja nuorten valokuvafestivaaleihin.

Mikä?: Monitaidetyöpaja ja näyttely

Milloin?: Kevät 2014

Osallistujat: Kaisaniemen ala-aste 3-luokka, Arabian peruskoulu 4d, Karhusuon koulu 3a ja Helsingin Kristillisen koulun 4-luokka. Pajoissa työskenteli yhteensä 80 lasta.

Työryhmä: Kuvataiteilija Karoliina Paappa

Projektin lopputyö: Näyttely työpajoissa syntyneistä valokuvista, P-galleria, Pori 16.5.–15.6.2014.

Yhteistyökumppani: Vähäx valottaa -lasten ja nuorten valokuvafestivaali. Kolmen vuoden välein järjestettävän festivaalin tuotti Porin lastenkulttuurikeskus – Satakunnan lastenkulttuuriverkosto yhteistyössä lastenkulttuurikeskusten, kuvataidekoulujen, Valokuvataiteen museon ja Taiteen edistämiskeskuksen kanssa.

Lisätiedot: yleisötyövastaava Erja Salo