Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo.

Jarmo ”Yammu” Jauhiainen
1,5% äänekäs hiljainen kansa

Me skitsofreenikot olemme ehkä liian hiljaisia, toisaalta taas joidenkin mielestä varmasti liian äänekkäitä. Meitä on kuitenkin 1.5% Suomen väestöstä.

Jarmo Jauhiaisen näyttely 1,5% äänekäs hiljainen kansa kertoo skitsofreniasta. Jauhiaisen vuosina 1998–2007 kuvaamat mustavalkokuvat ovat otoksia kuvaajalle tutuista ihmisistä heille läheisissä paikoissa. Teosnimet kuten Avohoidossa, Mielen tila, Yli lääkitty tai Mursu kuivalla maalla kuvaavat hyvin Jauhiaisen läheistä, mutta huumorin sävyttämää lähestymistapaa aiheeseen ja kuvattaviin.

Koko ajan on ollut sellainen olo, että kaikki tulee vielä muuttumaan, mutta suuntaa emme tiedä. Toivomme, että saisimme vain humaanin kohtelun tässä yhteiskunnassa ja täysivaltaiset oikeudet toimia yhteiskunnan jäsenenä. Toivon tämän näyttelyn osaltaan aloittavan keskustelun mielenterveyden hoidon nykytilasta.

-Jarmo ”Yammu” Jauhiainen

Näyttelyä on tukenut Mielenterveyden keskusliitto.

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros