Riitta Supperi: Jukka Porkka, 52, Kotka

Riitta Supperi
50+ SUOMALAISEN MIEHEN MUOTOKUVA

Mitä miettii mies viisissäkymmenissä? Mitkä ovat hänen unelmansa ja toiveensa ja kuinka ne ovat toteutuneet 2000-luvun Suomessa?

Riitta Supperin (s. 1974) muotokuvasarja 50+ puhuu suomalaismiehistä vähäeleisesti ja kunnioittavasti. Ympäri maata otetut 95 miljöömuotokuvaa käsittelee ”tavallisten”, 50–59-vuotiaiden miesten elämää ja sen murroskohtia.

”Tutkin sitä osaa suomalaisista, joita ei juuri mediassa näy. Viisikymppinen mies on unohtunut aikakausilehtimaailmasta, jossa hurmioituneet naiset pääsevät ylistämään uutta nuoruuttaan. Myös sanomalehtien sivuille viisikymppinen mies kelpaa vain gallupiin. Viisikymppiset poliitikot ja yritysjohtajat tosin näkyvät senkin edestä.”

Supperi aloitti sarjan kuvaamalla omaa isäänsä. ”Kuvatessani mietin, millaista hänen elämänsä todella on ja millainen se tulee olemaan, kun eläkepäivät ovat edessä. Mietin, miksi isästäni tuli sellainen kuin hän oli? Toteutuivatko hänen unelmansa, oliko hänen elämänsä siihen mennessä onnistunut? Kohtaisiko hän tulevaisuudessa suomalaisen miehen ongelmat, kuten syrjäytymisen tai alkoholisoitumisen, vai alkaisiko hänellä seesteinen vanhuus tai peräti uusi nuoruus?”

Näyttelyä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Patricia Seppälän säätiö ja Suomen valokuvajärjestöjen keskusliitto Finnfoto.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros