After Sauna Art - Elonkorjaajat ja valokuva

Ilotteluistaan ja kokeiluhengestään tunnetut Elonkorjaajat-ryhmän taiteilijat olivat 1970-luvun alun taiteellisia toisinajattelijoita. Valokuvataiteen museon näyttely tarjoaa ensimmäisen laajan kattauksen elonkorjaajavalokuviin, joita syntyi vasemmistolaisen taidekentän villissä vastatuulessa.

Elonkorjaajien valokuvien kautta myös suomalaista valokuvahistorian kirjoitusta voi tarkastella uudessa valossa. 1970-lukua on pidetty ennen kaikkea dokumentarismin vuosikymmenenä, mutta tämä näyttely todistaa valokuvan monimuotoisuutta. Osalle taiteilijoista valokuva oli käsitetaiteen väline ja kollaasitekniikkaa, osalle lakonista tallentamista, osalle hulluttelua ja kameralle esittämistä. After Sauna Art -nimi viittaa saunan lauteilla syntyneisiin taiteellisiin ideoihin, joita esitettiin kameran varta vasten tallennettavaksi.

Elonkorjaajille on alusta pitäen ollut ominaista käyttää taiteen tekemisessä monia eri välineitä, joiden joukossa valokuvaus on ollut eräänlainen pienin yhteinen nimittäjä. Taiteilijoina tuotteliaita valokuvan käyttäjiä ovat olleet Carl-Erik Ström ja Ilkka Juhani Takalo-Eskola. Muillekin valokuva on tavalla tai toisella tuttu media - dokumenttina tai teoksena, leipätyönä tai kuvan raaka-aineena - ja käytössä ainakin kausittain. Osalle taiteilijoista valokuva oli käsitetaiteen väline ja kollaasitekniikkaa, osalle lakonista tallentamista, osalle hulluttelua ja kameralle esittämistä. Näyttelyssä on esillä mm. Carl-Erik Strömin kuva-sana-runoelmia, Ilkka Juhani Takalo-Eskolan esityksiä kameralle, Jan-Olof Mallanderin paperiveistoksia, Erik Uddströmin humoristisia hääkuvia ja Stuart Wreden poliittisia kollaaseja.

Olli Lyytikäisen lähes sadasta polaroid-kuvasta koostuva raskaana olevaa naista esittävä Yhden yön työ avataan näyttelyssä mallin näkökulmasta. Esillä on mm. ainutlaatuisia dokumentteja teoksen synty-yöstä.

Näyttelyssä on esillä teoksia seuraavilta taiteilijoilta: Antero Kare, Olli Lyytikäinen, Jan-Olof Mallander, Carl- Erik Ström, Ilkka Juhani Takalo-Eskola, Kirsti Takalo-Eskola, Erik Uddström, Peter Widén, Philip von Knorring, Stuart Wrede sekä Keiji Uematsu.

AFTER SAUNA ART -JULKAISU

After Sauna Art - näyttelyyn liittyy upea, runsaasti kuvietttu julkaisu, jossa monista eri näkökulmista tarkastellaan Elonkorjaajien ja valokuvan yhteiseloa. Elonkorjaajat-taiteilijapiiri väritti 1970-luvun suomalaista valokuvaa monin keinoin. Taiteen valtavirrasta poikkeavin elein ryhmässä syntyi kollaaseja, tallennettiin performatiivisia ja lakonisia otoksia yhteishetkistä tai valokuvattiin kansainvälisen käsitetaiteen tyyliin. After Sauna Art -julkaisu tarjoaa ensimmäisen laajan kattauksen elonkorjaajavalokuviin.

"Vapautunut yhdessäolo, spontaanit aktiot, juhlan ja arjen ykseys, taiteen ja elämän luonteva integraatio - mitä muistoja, mitä energioita!" kirjoittaa After Sauna Art -julkaisussa Ilkka Juhani Takalo-Eskola.

After Sauna Art. Toim. Kati Lintonen.
Kirjoittajat: Elina Heikka, Antero Kare, Jan-Olof Mallander, Anja Olavinen, Anna-Kaisa Rastenberger ja Carl-Erik Ström.
Ulkoasu ja taitto: Reka Kiraly, 128 sivua, sidottu, Hinta 28 €
Maahenki ja Suomen valokuvataiteen museo