Kuva: Aida Chehrehgosha

Aida Chehrehgosha
Äidille, isälle ja kahdelle veljelleni

Teheranissa, Iranissa syntyneen Aida Chehrehgoshan lapsuus oli pelossa elämistä. Molemmat vanhemmat purkivat turhautumistaan tyttäreensä. Vasta aikuisena Chehrehgosha alkoi käsittää lapsuudenkokemustensa rankkuuden. Tätä kautta To mom, dad and my two brothers -kuvasarja sai alkunsa.

Väkivallan varjostama menneisyys sävyttää Aida Chehrehgoshan taiteellista työskentelyä. Tarkka suunnitelmallisuus ja lavastaminen ovat osa prosessia, jonka kautta valokuvaaja haastaa itsensä kohtaamaan isäänsä ja äitiinsä kohdistamiaan vihantunteita. Kuvissa kuolleina makaavat vanhemmat ovat toisinto hänen nuoruusiän kuvitelmistaan.

Vaikka kuoleman kuvaaminen on äärimmäinen keino käsitellä negatiivisia tunteita, toimii se Chehrehgoshalle myös käänteisesti. Halu irtautua vanhemmista yhdistyy pelkoon heidän menettämisestään sekä kaiken alla piilevään rakkauteen heitä kohtaan. Tämä äärimmäisten tunteiden synnyttämä ristiriita ohjaa Chehrehgoshan työskentelyä, jonka kautta hän pyrkii ymmärtämään omia perhesuhteitaan.

To mom, dad and my two brothers on ruotsalaistuneen Aida Chehrehgoshan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila