Eeva-Mari Haikala, 2012

Eeva-Mari Haikala
Elle se sentait profondément honteuse

Eeva-Mari Haikalan teokset sijoittuvat performanssin, videotaiteen ja valokuvan välimaastoon.

Näyttely Elle se sentait profondément honteuse onkin yritys vastata kysymykseen, milloin taideteoksen yhteydessä voi puhua performanssista, milloin taas kyse on puhtaasta valokuva- tai videoteoksesta.  Haikalan teokset ehdottavat, että voimme viitata performanssiin esimerkiksi silloin, kun taiteilijan läsnäolo, hänen kehonsa  ja hänen kokemuksensa ovat oleellinen osa valokuva- tai videoteosta.

Super8-filmille kuvatussa uudessa Elle se sentait profondément honteuse –sarjassa (Hän tunsi syvää häpeää) Eeva-Mari Haikala palaa takaisin Tableaux Vivants-sarjassa (2006) käyttämäänsä työskentelytapaan ja tekniikkaan: kamera jalustalle, filmi pyörimään, taiteilija asettuu kameran eteen filmirullan keston ajaksi eli noin kolmeksi minuutiksi. Uudessa teossarjassaan Haikala nostaa esille erään performanssitaiteen ominaispiirteen, taiteilijan kehon toisten katseille alttiiksi asettamisen.

Super8-filmille kuvattujen performanssien lisäksi näyttelyssä on mukana uusia valokuvateoksia.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila