Foto: Otso Pietinen

Etsimessä täydellinen muoto – Matti ja Otso Pietisen designkuvia

Suomalainen design eli kultakauttaan 1950-luvulla. Menestyneillä muotoilijoilla oli Suomessa luotettu hovikuvaaja: Pietisen perheyritys ja siellä erityisesti veljekset Otso ja Matti Pietinen. He valokuvasivat mm. Timo Sarpanevan, Tapio Wirkkalan, Nanny Stillin, Kaj Franckin ja Saara Hopean kansainvälisillä areenoilla palkittuja esineitä.

Otso ja Matti Pietinen työskentelivät yhteistyössä muotoilijoiden kanssa luoden designesineistä valokuvan keinoin iskeviä muotopelkistyksiä tai surrealistisia runoelmia. Valokuvia käytettiin mainoksissa ja designnäyttelyissä, ja ne levisivät maailmalle kansainvälisen lehdistön välittäminä.

Valokuvat olivat osa kansallista projektia, jossa rakennettiin mielikuvaa suomalaisen muotoilun ylivertaisuudesta. Pietisten valokuvissa esineet irtautuvat fyysisestä maailmasta, sen lainalaisuuksista ja rajoitteista, omaan todellisuuteensa. Materiaalisuus ja käytettävyys väistyvät, jäljelle jäävät ikoniset muodot.

Esillä olevat teokset ovat alkuperäisiä näyttelyvedoksia 1950-luvulta. Näyttely juhlistaa Otso Pietisen syntymän 100-vuotisjuhlavuotta.

Suomen valokuvataiteen museo
Kuvakulma