Gary Stevens
Helsinki Photography Festival 2005 to be continued ...

Helsinki Photography Festival 2005 to be continued... / jatkuu... esittelee tuoretta nykyvalokuvataidetta Suomesta ja Britanniasta.

Festivaalin ydin on Helsingin Taidehalliin, Valokuvagalleria Hippolyteen ja Suomen valokuvataiteen museon Prosessiin sijoittuva näyttely, johon on valittu yhteensä kahdeksantoista taiteilijaa Suomesta ja Britanniasta. Näyttelyn taiteilijat työstävät kukin tavallaan valokuvauksen peruskysymyksiä käyttäen välineinään valokuvaa, videota, maalausta tai installaatiota. He pohtivat teoksissaan yksilöllistä maailmassa olemista, dokumentin ja fiktion rajapintoja, kuvapinnan jäsentelyn ja syvyyden kysymyksiä, valokuvan ajallisuutta ja narratiivisia mahdollisuuksia, valokuvauksen perinnettä sekä sen suhdetta maalaustaiteeseen ja liikkuvaan kuvaan. Valtaosa teoksista on tekijöittensä uusimpia ja esillä Suomessa ensimmäistä kertaa.

Suomen valokuvataiteen museon Prosessiin sijoittuvassa näyttelyosuudessa on esillä Gary Stevensin (s. 1953, Englanti) videoinstaallaatio Slow Life (2003).

Stevensin teoksen nimi Slow Life viittaa asetelman (still life) ja hidastuskuvan (slow motion) yhdistelmään. Installaation viidessä projisoidussa videossa ihmiset suorittavat arkisia askareita hidastetusti. Kyseessä ei ole kuitenkaan videotaiteen kliseeksi muodostunut hidastuskuva vaan kuvaustilanteessa on hidastettu itse elämä. Stevensin teoksessa näyttelijöiden suorittamat hitaat eleet ja liikkeet esineellistyvät, ja veistosmaisiksi muuttuvat kehot uhmaavat ajan rytmiä tuskin havaittavilla liikkeillään. Tuloksena on jatkuva tämänhetkisyyden tunne. Slow Life tutkii sitä, mitä arkiset teot ja niiden toistuminen rakentavat fyysisesti ajassa ja tilassa.

Gary Stevens (s. 1952, Englanti) on opiskellut Goldsmith's Collegessa sekä Sladessa Lontossa, ja on sittemmin opettanut lukuisissa taide- ja teatterikouluissa Britanniassa. Hän on työskennellyt pitkään paitsi kuvataiteilijana myös performanssitaiteilijana.

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros