Ilmari Kostiainen 1980-luku

Minihame ja laajakulma – suomalaisen valokuvan teemoja

Suomen valokuvataiteen museon Minihame ja Laajakulma – suomalaisen muotivalokuvan teemoja -näyttely tarkastelee muotikuvia viidestä näkökulmasta: GLAMOUR, MAAILMA, LIIKE, LUONTO JA RAJAT.

Ylellisen glamourin tavoittelu on yksi muotikuvauksen peruspyrkimyksistä. Toinen on mallin ja vaatteen esittäminen liikkeessä. Muoti on myös pyritty viemään ulos studiosta maailmaan, ja vaatteita on kuvattu niin arjen ympäristöissä kuin eksoottisissa kaukomaissa. Erityisesti suomalainen piirre on muodin kuvaaminen luonnossa, rantakallioilla ja kaislikoissa. Toisinaan muotikuvilla on koeteltu sopivaisuuden rajoja erityisesti seksin ja politiikan suunnilla.

Suomalaisen muotivalokuvan historia ulottuu näyttelyssä 1920-luvulta 2000-luvulle. Näyttelyssä on kuvia noin 40 kuvaajalta, joihin kuuluvat mm. Caj Bremer, Ulla Finnilä, Emmi Fock, Kira Gluschkoff, Matti Hietala, Ari Lyijynen, Sebastian Nurmi, Max Petrelius, Sigurd Rasmussen, Seppo Saves, Börje Söderholm ja A.J. Tenhovaara. Kuvissa näkyvät suomalaisen muodin vaihtelut ja samalla sen klassikot kuten Silo, Kestilä, Vuokko ja Marimekko.

Näyttelyn kuraattori on Taideteollisen korkeakoulun kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo. Näyttelyn kuva- ja tekstiaineisto liittyvät hänen kirjoittamaansa suomalaisen muotivalokuvauksen historiaan, joka ilmestyy elokuussa.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila