Kuva: Saara Keskimäki

Muistojeni Pariisi – Je me souviens de Paris

Aalto yliopiston Taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen opiskelijat keräsivät suomalaisten muistoja Pariisista. Muistot tutkimusmateriaalinaan he tallensivat kameralla oman tulkintansa. Näin syntyi kuvallinen matkakertomus kuuluisan kaupungin eri kolkista.

"Pariisissa vihdoin ajattelin selkeämmin."

Yllä oleva muisto innoitti Saara Keskimäkeä kuvaamaan kuvan vaaleanpunarusettisen tytön. Muistot toimivat viitekehyksen kaltaisesti. Ne saattoivat johdatella paikkoihin ja jälleen uusiin löytöihin maisemassa ja valokuvissa.

Opiskelijat viipyivät kuvausmatkalla Pariisissa kymmenen päivän ajan. Jokainen opiskelija tulkitsi kymmenen muistoa, yhden jokaista matkapäivää kohden. Näyttelyyn muistoja päätyi jokaiselta kaksi, näyttelyjulkaisuun kolme.

Muistojeni Pariisi - Je me souviens de Paris -näyttelyjulkaisua on saatavilla Suomen valokuvataiteen museon kaupasta hintaan 25e. Kirjasta on myynnissä rajoitettu, sadan kappaleen painos.

Mukana olleet valokuvataiteen opiskelijat: Matti Ahlgren, Antti Karvinen, Saara Keskimäki, Teemu Lindroos, Mari Mäkiö, Kristiina Männikkö, Tekla Pohjolainen, Pinja Sormunen. Työpajan ohjaajina toimivat exhibition manager (Magnum) Andréa Holzherr ja lehtori (Taideteollinen korkeakoulu) Kari Pyykönen.

Näyttely-yhteistyössä Matkatoimisto Pamplemousse

Pariisin voi elää tuhannella eri tavalla, myös siellä vain käydessään. Tuntumaa aitoon pariisilaisuuteen saa asumalla pariisilaisessa kodissa, illallistamalla pariisilaisessa perheessä tai vierailemalla paikallisen taiteilijan ateljeessa.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila