NAURA NYT JA OLE HILJAA – lapsi valokuvassa

Lapsen syntymä mullistaa aina vanhempien elämän. Lapsuuden muistot ovat tallentuneet merkillisen kiehtovasti valokuviin riippumatta vuosikymmenistä. Kuvia katsellaan yhä uudestaan. Jokainen kokee voimakkaita tunteita omien lapsuuden kuviensa äärellä.

Koko valokuvauksen olemassaolon ajan yksi kuvatuimmista kohteista on ollut lapsi. 1800-luvun pitkien valotusaikojen jäykistä ateljeeposeerauksista on edetty tekniikan kehityksen myötä 2000-luvun digitaalisiin värikuviin. Nyt voidaan vaivatta dokumentoida lapsen elämän kaikki puolet hetkestä toiseen eri tilanteissa. Kuvia tarkasteltaessa nousee esiin sitkeästi toistuvia kuvaustapoja ja tilanteita. Se, miten ja missä lasta on kuvattu, kertoo meille tänään hyvin monipuolisesti myös taustasta: aikakauden tapahtumista, kulttuurista, muodista, lapsen asemasta ja roolista, ihmissuhteista ja tunteista.

NAURA NYT JA OLE HILJAA -näyttelyn aineisto painottuu vanhaan kuvastoon 1870-luvulta lähtien. Rinnalle on poimittu esimerkkejä toistuvista aiheista myöhemmiltä vuosikymmeniltä, mutta myös mielenkiintoisia poikkeuksia sekä joitakin valokuvataiteen uusia tulkintoja lapsesta.

Valokuvaaja Päivi Setälän ja lasten yhdessä toteuttamat HAMMASKARTOGRAFIAA ja OMAS MAAILMAS muodostavat NAURA NYT JA OLE HILJAA -näyttelyn tuoreimman osan. Keväällä 2005 Porissa ja Merikarvialla pidetyn Hammaskartografia työpajan teemana oli lasten tulevat, olevat ja menevät hampaat. Työpajassa lapset oppivat sekä valokuvaamaan että tuottamaan aiheesta haluamiaan kuvia. Päivi Setälän rooli oli olla sekä taiteilija että opettaja. Hän on halunnut kuvien avulla antaa lapsille äänen heille itselleen tärkeissä asioissa. Näyttelyssä mukana olevat kuvat on valittu yhdessä lasten kanssa.

OMAS MAAILMAS on kymmenosainen taiteellinen dokumenttisarja, jossa 5-7-vuotiaat lapset valokuvaavat ja keskustelevat ottamistaan kuvista, valokuvaamisesta ja kuvauskohteistaan.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila