Tulevat näyttelyt

SUURI NÄYTTELYTILA

 

Alec Soth: Gathered Leaves

26.8.2016–8.1.2017

alec_soth_misty_charlesVas. Alec Soth: Misty, 2005, sarjasta Niagara.
Oik. Alec Soth: Charles, Vasa, Minnesota, 2002, sarjasta Sleeping by the Mississippi.

Valokuvataiteilija, Magnum-kuvaaja, Instagrammaaja, omakustantaja – yhdysvaltalainen Alec Soth (s. 1969) on yksi 2010-luvun puhutuimmista valokuvaajista. Suomen valokuvataiteen museon syksyn päänäyttely esittelee Sothin tuotannon keskeiset teossarjat, jotka nostivat valokuvaajan maailmanmaineeseen.

Suomen valokuvataiteen museon syksyn päänäyttelynä nähdään yhdysvaltalaisen valokuvaajan Alec Sothin yksityisnäyttely Gathered Leaves, joka esittelee vuosina 2004–2014 kuvatut teossarjat Sleeping by the Mississippi, Niagara, Broken Manual jaSongbook.

Soth on visuaalinen tarinankertoja, jonka valokuvat avaavat eteemme runollisia tutkielmia pikkukaupungeissa, lähiöissä, erämaissa ja kansallismaisemissa kohdatuista ihmisistä.

Sothin tuotantoa nähdään nyt Pohjoismaissa ensimmäistä kertaa näin laajasti. Gathered Leaves -kokonaisuus on tätä ennen ollut esillä Lontoon Science Museumin Media Spacessa sekä Bradfordin National Media Museumissa.

"Alec Soth asettuu amerikkalaista sielunmaisemaa ja yhteiskuntaa tallentaneiden kuvaajien pitkään traditioon. Häntä on pidetty jopa tärkeimpänä amerikkalaisena nykykuvaajana. Soth on uuden sukupolven ihailtu 'klassikko', jonka haluamme tehdä tutuksi Suomessa”, Suomen valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka luonnehtii.

Katso lisää:

alecsoth.com
magnumphotos.com/alecsoth

Instagram: @littlebrownmushroom

 

Näyttely on osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaa.

HJV_logos_outlines_1


Alec_Soth_portrait_netti

Alec Soth (s. 1969) on Yhdysvaltojen Minneapolisissa syntynyt ja asuva valokuvaaja. Hän on julkaissut yli 25 teosta, joista tunnetuimmat ovat Sleeping by the Mississippi(2004), NIAGARA (2006), Broken Manual (2010) ja Songbook (2015). Sothilla on ollut yli 50 yksityisnäyttelyä, mm. Jeu de Paumessa Pariisissa (2008), Minnesotan Walker Centerissä (2010) sekä Lontoon Media Spacessa (2015). Soth on saanut useita stipendejä ja palkintoja, mm. Guggenheim Fellowship (2013). Sothilla on vuonna 2008 perustettu multimediayritys Little Brown Mushroom, joka keskittyy visuaaliseen tarinankerrontaan. Soth on kansainvälisen Magnum Photos -kuvatoimiston jäsen. Sothia edustavat galleristit Sean Kelly (New York), Weinstein Gallery (Minneapolis) ja Fraenkel Gallery (San Francisco).

alecsoth1
Alec Soth: 2008_02zL0189, sarjasta Broken Manual.

alecsoth3
Alec Soth: Two Towels, 2004, sarjasta Niagara.

The Guardianin viiden tähden arvio Sothin näyttelystä:
Alec Soth: America's most immaculate, intriguing photographer ★★★★★

 

 

PROJEKTI-TILA 

Museo sai 300 hakemusta, joista viisi hanketta valittiin vuoden 2016 Projekti-tilan näyttelyohjelmaan. Hakemusten taso oli todella korkea ja valinta vaikea. Noin puolet hakemuksista oli kansainvälisiltä hakijoilta.

 

Jaakko Kahilaniemi: 100 Hectares of Understanding

10.6.–28.8.2016

 

jaakko_kahilaniemi_470

Kuva: Jaakko Kahilaniemi: Conclusions (2014), sarjasta 100 Hectares of Understanding

Jaakko Kahilaniemi käsittelee kuvasarjassaan perimäänsä 100 hehtaarin metsäalaa sekä vastuita ja velvoitteita, joita metsänomistus on hänelle tuonut.

Kahilaniemi peri metsän vuonna 1997, mutta ei ollut aiemmin ottanut selvää siitä, mitä on olla metsänomistaja. Kuvasarjassaan hän luo visuaalista maailmaa, jonka avulla pyrkii ymmärtämään omistajuutta, metsää ja tiedostamisen muutosta. Vastuiden ja velvollisuuksien lisäksi Kahilaniemi pyrkii selvittämään, mitä annettavaa metsällä on hänen ymmärrykselleen ja tietämykselleen.

Teoskokonaisuus muodostuu valokuvista ja piirustuksista.

Kahilaniemi (s.1989) on valmistunut Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta valokuvataiteilijaksi vuonna 2014 ja opiskelee tällä hetkellä Aalto-yliopistossa.

 

YYY-valokuvataidelehti

2.9.–30.10.2016

katri_naukkarinen_470

Kuva: Katri Naukkarinen

"Jos XXX viittaa seksuaalisuuteen ja ZZZ merkkaa välikuolemaa, on väliin jäävän YYY:n tarkoitettava naapurinsakin kattavaa elämää", Katri Naukkarinen kuvailee.

YYY on kokeellinen valokuvataidelehti, joka tutkii lavastamattoman valokuvan mahdollisuuksia taiteena. Lehti antaa kerrallaan kolmelle valokuvaajalle puheenvuoron valokuvallisessa keskustelussa. Keskustelun lopullinen muoto on paitsi itsenäinen zine, myös näyttelykokonaisuus ja oheismateriaalia kartuttava www-sivu.

Hanketta vetää valokuvataiteilija Katri Naukkarinen. Muut lehteen osallistuvat valokuvataiteilijat julkistetaan myöhemmin.

Katri Naukkarinen (s. 1984) on valmistunut Aalto-yliopistosta taiteen maisteriksi vuonna 2015.

 

Charles-Henry Bédué: Virtuous Circle

4.11.2016 – tammikuu 2017

charles_bedue_470

Kuva: Charles-Henry Bédué, sarjasta Virtuous Circle

Charles-Henry Béduén kuvasarja tutkii valokuvataideteoksen elämää, kiertoa ja sen luomia yhteyksiä. Mitä tapahtuu, kun valokuva siirtyy taiteilijalta sen teoksena ostaneelle? Millaisen roolin kuva saa uuden omistajansa elämässä ja arjessa?

Bédué rakentaa kehän, jossa kuva yhdistyy takaisin alkuperäiseen lähteeseen. Hän rakentaa installaatioita, joissa näytetään yksittäisen kuvan synty ja siihen vaikuttaneet kuvat ja viimein kuva sen uudessa ympäristössään, omistajansa seinällä.

Charles-Henry Bédué asuu ja työskentelee Pariisissa.

 

 

KUVAKULMA >

Kuvakulma on museon suuressa näyttelytilassa pysyvästi sijaitseva näyttelytila, jonka tehtävänä on esitellä museon kokoelmia ja kokoelmatyötä sekä saada kokoelmia vuorovaikutukseen vierailevien näyttelyiden kanssa. Lue lisää Valokuvataiteen museon yli kolmen miljoonan valokuvan kokoelmista täältä.

 

Etsimessä täydellinen muoto – Matti ja Otto Pietisen designkuvia

18.5.–11.9.2016

pietinen_tiedotuskuvaMatti Pietinen, 1950-luku. Tapio Wirkkalan suunnittelemia Koiranputki-lasimaljakoita (myöhempi nimi Tuonelan virta), suunniteltu vuonna 1950.

Suomalainen design eli kultakauttaan 1950-luvulla. Menestyneillä muotoilijoilla oli Suomessa luotettu hovikuvaaja: Pietisen perheyritys ja siellä erityisesti veljekset Otso ja Matti Pietinen. He valokuvasivat mm. Timo Sarpanevan, Tapio Wirkkalan, Nanny Stillin, Kaj Franckin ja Saara Hopean kansainvälisillä areenoilla palkittuja esineitä.

Otso ja Matti Pietinen työskentelivät yhteistyössä muotoilijoiden kanssa luoden designesineistä valokuvan keinoin iskeviä muotopelkistyksiä tai surrealistisia runoelmia. Valokuvia käytettiin mainoksissa ja designnäyttelyissä, ja ne levisivät maailmalle kansainvälisen lehdistön välittäminä.

Valokuvat olivat osa kansallista projektia, jossa rakennettiin mielikuvaa suomalaisen muotoilun ylivertaisuudesta. Pietisten valokuvissa esineet irtautuvat fyysisestä maailmasta, sen lainalaisuuksista ja rajoitteista, omaan todellisuuteensa. Materiaalisuus ja käytettävyys väistyvät, jäljelle jäävät ikoniset muodot.

Esillä olevat teokset ovat alkuperäisiä näyttelyvedoksia 1950-luvulta. Näyttely juhlistaa Otso Pietisen syntymän 100-vuotisjuhlavuotta. 

 

PROSESSI-TILA

 

Elämän paikat

27.5.–14.8.2016
Suomen valokuvataiteen museo, Prosessi-tila

Elaman_paikat_2016_nettiKuva: Helena Inkeri.

Tiedotustilaisuus torstaina 26.5. klo 16.00.
Avajaiset torstaina 26.5. klo 17–19.

Näyttelyyn on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Huom! Näyttely suljettu arkisin 7.6.–23.6. ja 2.8.–5.8.


Olispa sen saanut nauhalle mitä tytöt puhui tanssien jälkeen!
– Orvokki, (s. 1946)


Elämän paikat -valokuvaprojektissa joukko helsinkiläisten hoivakotien asukkaita ja heidän läheisiään jakaa kuvin ja tarinoin muistoja elämänsä tärkeistä paikoista. Elämän paikassa ihminen on kokenut jotakin ilahduttavaa tai sykähdyttävää, jotakin ikimuistoista.

Projektin aikana osallistujat palasivat valokuvaaja, sosionomi Helena Inkerin kanssa itselleen tärkeään paikkaan valokuvattavaksi. Yhteiset kahvihetket ja keskustelut vanhojen albumi-, dokumentti- ja taidevalokuvien äärellä siivittivät matkaa muistoihin.

Roihuvuoren palvelukeskuksessa toukokuussa 2015 alkanut ja Seniorisäätiön Kannelkodissa syksyllä 2015 jatkunut projekti on tarjonnut osallistujille mahdollisuuden peilata elettyä elämää, vaalia ainutkertaisen elämän merkityksellisiä hetkiä sekä kartuttaa uusia kokemuksia. Samalla toiminta on luonut maaperää asukkaiden, omaisten ja talon henkilökunnan kohtaamisille.

Näyttelyssä osallistujat jakavat muistojaan 1930-luvulta lähtien. Valokuvat ja tekstit kurottavat Tammisaaren saaristosta Esplanadin vilinään ja aina sotalapsuusmuistoihin Ruotsin maaseudulle. Pitkän elämän aikana karttuneet sirpaleiset muistot punoutuvat kokonaisiksi tarinoiksi, joissa mennyt kohtaa nykyisyyden. Samalla kun teokset kertovat yksilöllisiä tarinoita, ne piirtävät kuvaa jaetusta kokemusmaailmasta ja historiasta.

 

Sota-aikaan pakolaisia ottivat Ruotsissa vain rikkaat ja uskovaiset. Kalliista leluista en olisi välittänyt. Tärkeintä oli, että sai rakkautta.
Annikki, (s. 1938)

Johanna sanoi, että saaren tällä laidalla vedestä heijastuu miljoona sädettä. Tässä kalliolla maattiin ja levättiin yhdessä.
Hermanni, (s. 1931)

Haluaisin palata 60-luvulle Pohjoisrantaan ja ottaa nuoruuden kotihipat uusiksi!
Mirja, (s. 1941)

Voi luoja, miten paljon muistoja onkaan tulvahtanut mieleen. Päivääkään en antaisi pois, lapsuuteni oli kullanarvoinen asia.
Irma, (s. 1939)

 

Annikki_nayttelykuva_netti
Kuva: Helena Inkeri.

Vaikka jalka ei nousisi enää entiseen tapaan, muistot nostattavat kasvoille saman hehkun kuin vuosikymmeniä sitten.

Hanketta on rahoittanut Suomen Kulttuurirahasto Taidetta hoitolaitoksiin -apurahalla ja sen yhteistyökumppanina ovat olleet Suomen valokuvataiteen museo, Roihuvuoren monipuolinen palvelukeskus ja Seniorisäätiö. Valokuviin liittyvät nauhoitteet: Helena Inkeri ja Humanistinen ammattikorkeakoulu, Kulttuurituotannon koulutusohjelma.

Suomen Kulttuurirahaston Taidetta hoitolaitoksiin -tukimuodon tavoitteena on edistää hoitoa tai erityistä tukea tarvitsevien ihmisten elämänlaatua taiteen tai soveltavan taiteen keinoin.

 

www.elamanpaikat.fi

Elämän paikat Facebookissa


Lisätietoja näyttelystä: Yleisötyövastaava Erja Salo, 044 270 6216,  Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen  . Prosessi-tilan näyttelyihin vapaa pääsy.

Huom! Näyttely suljettu arkisin 7.6.–23.6. ja 2.8.–5.8.

Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki. Info 09-6866 3621. www.valokuvataiteenmuseo.fi

 
 

facebook_logo_valktwitter_logo

instagram_logoyoutube_logo

imagesblogi2 copy

digikuvanhistoria

kuka_kuvasi_anim_150x72

Kysy_museolta_200x100_animaatio

Yhteistyössä:

ikahulogo_75px

 

YHTEYSTIEDOT

Kaapelitehdas
Tallberginkatu 1 G
00180 Helsinki

Postios. Tallberginkatu 1 C 85
00180 Helsinki

Sähköposti: Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Tietopalvelu: Kysy museolta

Näyttelyinfo 09-6866 3621

 

AUKIOLOAJAT

Näyttelyt ovat avoinna
ti–su 11–18, ke 11–20.


Poikkeavat aukioloajat

 

PÄÄSYLIPUT

Liput: 8 / 5 €
Alle 18-vuotiaille ilmainen sisäänpääsy.

Ilmainen sisäänpääsy
joka kuun viimeinen
ke klo 17–20.

Meille pääsee Museokortilla
museokortti-logo 

 

OPASTUKSET 

Yleisöopastus näyttelyihin sunnuntaisin klo 13–14 pääsylipun hinnalla.

 

MUSEON VUOSIKORTTI


20 / 30 (2 hlö) / 8,5€ taiteilijat,
taideopiskelijat, OAJ, Grafia

 

Museo on liikkumisesteetön.

 

Toimisto ti–pe 9–15

09-6866 360

Kuva- ja tietopalvelu ja kirjasto
09-6866 3623

Huom! Asiakaspalvelu on kesätauolla 9.6.–9.8.2016.

                                  

HENKILÖKUNTA

LEHDISTÖLLE


Kaapelitehdas sijaitsee raitiovaunu 8:n Länsisatamankadun pysäkillä, noin 300 metriä Ruoholahden metroasemalta.