Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo.

Turvallinen maailma? Koululaisten valokuvia Suomesta ja Perusta

Milloin minä pelkään? Entä milloin tunnen oloni turvalliseksi? 12-vuotiaiden suomalaisten ja perulaisten koululaisten valokuvia ja ajatuksia pelon ja turvan tunteista.

Turvallinen maailma? -näyttely on Suomen Tinku ry:n vuoden 2008 kansainvälisyyskasvatushanke yhteistyössä perulaisen Warmayllu -Comunidad de Niños-järjestön kanssa, jonka tavoite on tuoda Perun kulttuurinen rikkaus mukaan kouluopetukseen taide- ja kulttuurienvälisyysprojektien kautta. Hankkeeseen on osallistunut neljä peruskoulun kuudetta luokkaa eri puolilta Suomea ja Perua.

Koululaisten kuvien aiheista suurin osa liittyy molemmissa maissa toisiin ihmisiin ja kohtaamisen paikkoihin. Pelkoa aiheuttavat henkilöt, jotka voivat tehdä jotakin pahaa. Turvaa taas tuovat esimerkiksi ystävät ja perhe sekä koti ja koulu. Kuvien aiheissa on läsnä vahvasti myös yksinjäämisen pelko, sillä niin paikat kuin ihmiset ja olennotkin pelottavat enemmän, jos niiden kanssa jää yksin. Perulaisten lasten kuvissa esiintyy paljon uskontoon ja uskomuksiin liittyviä teemoja. Suomalaiskoululaisten kuvissa sen sijaan mielikuvitus herättää taruolennot ja kauhuelokuvat henkiin.

Perussa Liman koulua lukuun ottamatta suurin osa oppilaista valokuvasi ensimmäistä kertaa elämässään. Myös maailman tarkastelu kuvan kautta saattoi olla vierasta maalaisyhteisöissä, joissa usein eletään ilman televisiota tai painettua mediaa.

Valokuvia tuli kaikkiaan lähes 160, joista näyttelyyn Suomen Tinku ry. valitsi 60. Kuvia täydentävät koululaisten omat tekstit.

Suomen Tinku ry. on suomalainen kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on lisätä Andien alueen kulttuurien tuntemusta. Toiminta keskittyy tiedotukseen ja kansainvälisyyskasvatukseen Suomessa. Tinku tekee myös yhteistyötä Andien maiden kansalaisjärjestöjen kanssa.

Hanketta on tukenut Suomen ulkoasiainministeriö.

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros