Eija Mäkivuoti: Ajattara - TUSKA afterparty, 2007

EIJA MÄKIVUOTI
TUSKA 2003–2007 – MEIDÄN TARINAMME

Eija Mäkivuotin 'TUSKA 2003-2007 - Meidän tarinamme' projektin dokumentaarinen näyttely esittää valokuvia Tuska Open AiR - metallimusiikkifestivaaleilta.

Eija Mäkivuoti tarkastelee festivaalia yhteisöllisyyden kautta ja rakentaa näin kertomusta viiden viime vuoden ajalta. Näkökulma aiheeseen on intiimin subjektiivinen. Mäkivuoti korostaa kuvissaan kulttuurin yhteisöllisyyttä purkaen siten alaan usein yhdistettävää poseerauskuvastoa. Kuvauskohteita ovat ihmiset hänen ympärillään, festivaalitunnelmat ja maisema, johon festivaali avautuu.

Suomen valokuvataiteen museon näyttelyn avajaisten yhteydessä torstaina 26.6 toteutetaan Nosturissa yhden illan poikkitaiteellinen Under the Northern Star - festivaali. Illan pääesiintyjä on Savon sotakone Deathchain, ja muita esiintyjiä ovat färsaarelainen trashmetalliyhtey SIC, End of You, Perfect Chaos ja Carcosa. Hommage to Metallväktarna muistelee radio X3M:n lakkautettua Metallväktarna -ohjelmaa. Illan isäntänä toimii radio X3M toimittaja Kjell Simosas. Tapahtuma ottaa Nosturin haltuun myös tilallisesti valon, installaatioiden, performanssien ja projisointien keinoin.

Tapahtumaa ovat tukeneet Taiteen keskutoimikunta ja Suomalais-tanskalainen kulttuurirahasto.

Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Elmu ry. / Nosturi, CFTN Distribution Oy ja Pohjois-Karjalan ammattiopisto.Tapahtuman mediapartnereita ovat mm. Miasma, Inferno ja radio X3M.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila