Pasi Kolhonen, 2001, Ateneuminkuja

Pasi Kolhonen
Tyhjän tilan kammo – Horror vacui

Taidehistoriassa latinankielisellä termillä horror vacui - tyhjyyden kammo tarkoitetaan pyrkimystä täyttää koko käytettävissä oleva pinta kuvilla. Myös nykyaikainen kaupunki näyttää täyttyvän kuvista. Sellaiset tilat, joissa ei olisi jonkinlaisia mainoksia, vähenevät koko ajan. Kaupunkilaisen näkökenttä on kaupan.

Näillä kuvapareilla haluan näyttää, kuinka paljon kuvia, tekstiä ja merkkejä jokapäiväisestä ympäristöstä voi löytää. Ensimmäisessä kuvassa on arkinen näkymä Helsingin keskustasta, toisessa kuvassa samasta näkymästä on poistettu kaikki muu paitsi mainokset, opasteet tai logot. Jäljelle jää koko kaupungin peittävä mainostapetti, johon harvoin kiinnitämme huomiota, mutta joka on koko ajan läsnä arjessamme.

Näyttelyssä esillä olevat kuvaparit otin Helsingissä maaliskuussa 2001. Videolla pyörivä diaesitys osoittaa, että samanlaisia kuvia on mahdollista ottaa lähes mistä tahansa länsimaisesta kaupungista.

-Pasi Kolhonen

Pasi Kolhonen (s.1968) on helsinkiläinen arkkitehti, joka tekee väitöskirjaa Taideteollisen korkeakoulun visuaalisen kulttuurin osastolla ja toimii tutkijana Environment, Experience and Mobility -tutkimusryhmässä. Suomen valokuvataiteen museon näyttelykokonaisuus on syntynyt osana Kolhosen tutkimustyötä.

Tyhjän tilan kammo - Horror vacui -näyttelyssä esillä olevat kuvat palkittiin Venetsian arkkitehtuuribiennaalin (2000) järjestämässä kansainvälisessä ideakilpailussa Città: Third Millennium. Kilpailussa uuden vuosituhannen mukanaan tuomia ongelmia tarkasteltiin teeman Less Aesthetics More Ethics kautta. Näyttelyssä esillä olevat kuvaparit ovat olleet aiemmin esillä Suomen rakennustaiteen museossa (2001) ja rakennusvalvontavirastossa (2001).

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros