Risto Juhani Vuorimies, sarjasta Siirtosuomalainen, 1972. Suomen valokuvataiteen museo.

Valokuva vaikuttaa – 70-luvun dokumentit

Näyttely peilaa 70-luvun suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria aikakauden merkittävimpien valokuvaajien tuotannon kautta. Nämä kuvastot ovat merkittävällä tavalla muovanneet käsitystämme aikakaudesta ja sen ilmiöistä.

70-luku oli valokuvan ja erityisesti yhteiskunnallisesti valveutuneen reportaasin vuosikymmen. Kekkonen, Hurriganes, Ruotsiin muutto, psykedelia ja maaseudun muutos olivat viikkolehtien aiheita, Hymyä unohtamatta. Alkuperäiset kuvat on ripustettu 70-luvun tapaan. Ajankuvaa parhaimmillaan. Vuosikymmen synnytti suomalaisen valokuvan klassiset dokumenttiprojektit, kuten "Suomea tämäkin", "Maaseutumme tänään", "Siirtosuomalainen" ja "Suomalainen arkipäivä". Valokuvan poliittisuus ja dokumentaarisuus olivat avainsanoja. Usko valokuvan vaikutusvoimaan oli luja ja epäkohtien kuvaaminen nähtiin tärkeäksi moraaliseksi ja yhteiskunnalliseksi tehtäväksi. Valokuvan uskottiin muuttavan maailmaa.

Näyttelyssä teemoja ovat: Arjen murros, Uhanalaiset, Valta ja vastarinta ja Maailman kuvat. Arjen murros käsittelee yhteiskunnan rakennemuutosta, jossa valokuvaajia kiinnosti erityisesti elämän nurja puoli. Uhanalaiset esittelee valokuvaajien huolen luonnonsuojelusta ja katoavista kulttuurimiljöistä. "Valta ja vastarinta" näyttää vallanpitäjien ja vastakulttuurien kuvia, kuten Kalle Kultalan kuvia presidentti Kekkosesta. Maailman kuvat ovat esimerkkejä nuorten valokuvaajien vapaista projekteista ulkomailla. Näistä kuvista voi löytää surrealistisia tai jopa absurdeja piirteitä.

Näyttelyn valokuvaajat: Jussi Aalto, Caj Bremer, Kaius Hedenström, Pertti Hietanen, Ismo Hölttö, Ben Kaila, Ismo Kajander, Keijo Kansonen, Matti Koivumäki, Kalle Kultala, Jouko Leskelä, Jukka Male, Kalervo Ojutkangas, Pertti Pallasvirta, Reijo Porkka, Kristian Runeberg, Matti Saanio, Leena Saraste, Mikko Savolainen, Jukka Uotila, Risto Vuorimies.

Näyttelyn kuraattorit: Jukka Kukkonen ja Pirkko Siitari

Suomen valokuvataiteen museo