Kalle Hamm & Dzamil Kamanger:

Vapaudesta

Dzamil Kamanger, Vankilalakana.

Kalle Hamm & Dzamil Kamanger:

Vapaudesta

Valokuvataiteen museo, Projekti-tila

19.1.–19.2.2012
Teoskuvia
Taiteilijapari Hamm-Kamanger tapasi vuonna 1998 helsinkiläisessä kebab-pitseriassa, jossa molemmat työskentelivät. Työn ohessa syntyi idea yhteiseen taideprojektiin, joka oli esillä Helsingin Taidehallissa vuonna 2000. Tästä projektista lähtien taiteilijapari on työskennellyt rinnakkain.

Dzamil Kamangerin teos Vankilalakana on muliinilangalla kirjottu suurennos Punaisen ristin toimesta otetusta valokuvasta. Valokuva otettiin Kamangerista ja hänen vankilakavereistaan Irakin Al-Romadin vankilassa ja lähetettiin elonmerkiksi Kamangerin sukulaisille. Valokuvaa jäljittävään teokseen on hitaalla ja työläällä tekniikalla kirjottu kymmenen vankilavuoden käsittelemättömät tunteet, joita Irakin ja Iranin välisen sodan siviilivanki kantaa yhä mukanaan.

Kamanger on esitysluontoisesti ommellut Vankilalakana-teosta eurooppalaisten merkkiliikkeiden näyteikkunoiden edessä. Taiteilijan mukaan Eurooppa lumoaa vauraudellaan ja luksustuotteillaan, mutta pakolaisen arki on usein raskasta raatamista oman välttämättömimmän toimeentulon eteen. Kamangerin teoksissa omakohtaiset kokemukset, hänen kotimaassaan Iranissa ja myöhemmin pakolaisena Suomessa, yhdistyvät positiivisuuteen ja unelmointiin paremmasta.

Kalle Hammin 80 Comments on Freedom -teoskokonaisuus muodostuu nimensä mukaisesti 80 kommentista, jotka kertovat yksilövapauden ja kansalaisoikeuksien historiasta ja kehityksestä valistuksen ajasta tähän päivään. Taiteilija kyseenalaistaa eri ryhmien tasavertaisten oikeuksien toteutumisen. Taiteilijan mukaan oikeuksien edistämistä ei helpota, että kapitalismi muuttaa valistuksen periaatteet retoriseksi puheeksi. Myös talousajattelu on muuttanut valistuksen symbolit massatuotteiksi, mikä on kääntänyt ihmisten huomion toteutumattomista lupauksista kuluttamiseen.

Valokuvataiteen museo, Projekti-tila

19.1.–19.2.2012
Teoskuvia