VINKKELI – näkökulmia arkiympäristöön

VINKKELI – näkökulmia arkiympäristöön

Valokuvataiteen museo, Prosessi-tila

19.1.–25.2.2007
Miltä ympäristö näyttää sammakon, lokin tai salapoliisin vinkkelistä? Minkälaiset asiat erottuvat tilasta merkityksellisinä? Minkälainen ympäristö koetaan esteettisenä, viihtyisänä ja toimivana? Miten kuvattava kohde muuttuu eri perspektiiveissä? Vinkkeli-työpajoihin osallistuneiden koululaisten valokuvia ja kirjoituksia esillä näyttelyssä.

"Oli kiva ottaa kuvia tietystä perspektiivistä."
"Ne vesikuvat oli mun mielestä tosi hienoja. Kuvaaminen oli mun mielestä kivaa, ku sai ikuistaa jotain hienoja asioita."
"Oli kiva ottaa kuvia, opin jotain mutta en kyllä kaikkea tajunnut."

Vinkkeli-työpajoihin Suomen valokuvataiteen museolla syksyllä 2006 osallistui 22 koulua Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta, mikä tarkoittaa työpajojen tavoittaneen n. 500 oppilasta. Vinkkeli-työpajat oli suunnattu 3-6 -luokille. Kolme tuntia kestäneen työpajan aikana tutkittiin valokuvaamalla lokin, sammakon ja salopoliisin näkökulmista Kaapelitehtaan ympäristöä ja kirjoitettiin pieniä tekstejä kuvien yhteyteen. Ohjaajina toimivat valokuvaajat sekä arkkitehdit. Vinkkeli-työpajan sisältö tuki erityisesti arkkitehtuurin, kuvataiteen/valokuvauksen ja ympäristö- ja luonnontiedon opetussisältöjä. Työpajoihin osallistuminen oli koululuokille maksutonta.

Vinkkeli-työpajojen yksi tärkeä tehtävä oli järjestää lapsille ja nuorille mahdollisuus osallistua ympäristöön liittyvään keskusteluun sekä tuoda esille omia näkemyksiään. Koko projektin, verkkonäyttelyn, työpajojen, museonäyttelyn ja myöhemmin julkaistavan sähköisen oppimateriaalin toivotaan tukevan vuorovaikutusta ja keskustelua ympäristöstä niin lasten kesken kuin myös lasten ja aikuisten välillä. Tämä lasten ja nuorten näkökulman esille saattaminen on yksi opetusministeriön lastenkulttuuripoliittisen ohjelman toimenpidetavoitteista. On tärkeää, että lapsille ja nuorille annetaan mahdollisuus olla osana toimijoina ja keskustelijoina; ei ainoastaan kuluttajina vaan aktiivisina kulttuurintuottajina.

Vinkkeli-projektista, sen tavoitteista, opetusmenetelmistä, toteutuneista työpajoista ja niiden vaiheista, sekä projektin tuloksista ja näyttelystä tullaan tekemään sähköinen kirjallinen ja kuvallinen seurantaraportti keväällä 2007. Tämä materiaali kootaan siten, että se tulee tulevaisuudessa palvelemaan kouluja yhtenä mahdollisena toimintamallina koulujen toteuttaessa arkkitehtuuri- ja ympäristökasvatusta sekä valokuvauksen ja digikuvauksen käyttöä omien opetussuunnitelmiensa mukaisesti.

Vinkkeli-työpajoja ja näyttelyä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto ja Valtion rakennustaidetoimikunta.

Valokuvataiteen museo, Prosessi-tila

19.1.–25.2.2007