Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma, Suomen valokuvataiteen museo.

Yhteistyötä! – Kuvia Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelmasta

Kuvia kaupungistumisesta, teollistumisesta sekä hyvinvointivaltion ja kulutuskulttuurin synnystä – tarina on tuttu suomalaisen yhteiskunnan suurista muutoksista. Näkökulma 100-vuotiaaseen Suomeen on tällä kertaa työväenluokan. Näemme työn ja työläiset siirtymässä kylistä kaupunkeihin, pelloilta teollisuuden tuotantolinjojen ääreen. Lähiöiden valoisat kodit korvaavat ahtaat hellahuoneet.

Laajimmillaan Kulutusosuuskuntien Keskusliiton (KK) toiminta kattoi työläisen koko elämänpiirin. KK rakennutti kodit, kaupat, tuotantolaitokset ja tarjosi vapaa-ajan viihdykkeet. KK syntyi 1916 tehdastyöläisten perustamien kaupunkilaisosuuskauppojen irtauduttua Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK).

KK:n laajalevikkinen äänenkannattaja oli Kuluttajain Lehti, myöhemmin Kuluttaja, Me Kuluttajat ja lopuksi Me. Suomen valokuvataiteen museon kokoelmiin vuonna 1974 tullut negatiiviarkisto on pääasiassa syntynyt näiden lehtien tarpeisiin 1950- ja 1960 -luvuilla. Joukossa on myös mainoskuvia ja liiton toiminnan dokumentointia.

Kulutusosuuskuntien Keskusliiton perustamisen satavuotisjuhlan kunniaksi kokoelmasta on digitoitu tuhat negatiivia Osuuskunta Tradekan ja Kuluttajaosuustoiminnan säätiön tuella.  Nyt esillä on valikoima kuvista uusina mustesuihkutulosteina.

Kuva löytyy myös museon Flickr-tililtä.

Suomen valokuvataiteen museo
Kuvakulma