Zhoa Shaoruo

Zhao Shaoruo: Omakuva Maona

Zhoa Shaoruo

Valokuvataiteen museo, Projekti-tila

4.1.–17.2.2002
Teoskuvia
Zhao Shaoruo oli ensimmäisiä valokuvaa hyödyntäneitä nykytaiteilijoita Pekingissä. 1990-luvun puolivälissä hän joutui vaikeuksiin viranomaisten kanssa tehtyään teoksia, joissa hän vaihtoi Maon kasvot omiinsa. Kuvat vaihtamalla Zhao kritisoi vakavahenkistä henkilöpalvontaa ja vallankumouksen historiaa. "Maon nimeen"-teossarjan myötä Zhaosta tuli erittäin tunnettu taiteilija ympäri maailmaa.

Nykyisin Zhao asuu Suomessa. Ensimmäinen täällä tehty sarja jatkoi omakuvan liittämistä tuttuihin ja historiallisiin kuviin. "Mannerheimin-nimeen" sarjassaan Zhao on käyttänyt Mannerheimin Aasian matkan valokuvia lähtökohtanaan. Osa kuvista on näkymiä Zhaon omalta synnyinseudulta Gansusta sadan vuoden takaa. Parhaillaan meneillään olevassa Ristipaineessa-näyttelyssä on esillä Zhaon teoksia molemmista edellä mainituista sarjoista.

Nyt Projektissa nähtävä kokonaisuus on Zhaon uusinta tuotantoa. Muodoiltaan teokset muistuttavat perinteisiä kiinalaisia rullamaalauksia. Töiden lähtökohtana ovat valokuvat, joita Zhao on tietokoneella edelleen työstänyt. Osan alkuperäisistä valokuvista Zhao on ottanut Kiinassa, osa kuvista on otettu Suomessa.

Valkoiset reunat viittaavat paitsi perinteiseen kiinalaiseen maalaustaiteeseen, niin myös digitaaliteknologiaan. Vaikka Zhao Shaoruo käyttääkin tätä tekniikkaa, on hänen suhteensa siihen epäileväinen: "Useimmat ihmiset menettävät luovuutensa tietokonetta käyttäessään, heistä tulee passiivisia. Valkoiset alueet töissäni ilmentävät kriittisyyttäni tietokoneita kohtaan".

Zhao Shaoruo leikittelee myös ajatuksella väärästä taiteesta ja puolustaa riskinottoa taiteentekemisessä: "Haluan esittää heikkoa ja voimatonta taidetta. Epäonnistunutta tai väärää taidetta". "Itse ajattelen olevani rehellinen siinä, että tiedän tietäväni vähemmän tai siinä, että opiskelen enemmän ja teen samalla virheitä enemmän. Jokakerta kun jostakusta tulee ammattilainen tai taitava jossakin, hän menettää vilpittömyyttään."

 

Valokuvataiteen museo, Projekti-tila

4.1.–17.2.2002
Teoskuvia