30. Valokuvataidekirjat

Kuva ois kiva -podcastin 30. jaksossa vieraana julkaisija/kustantaja Iina Esko. Jaksossa keskustellaan valokuvataidekirjoista. Valokuvataiteen museon asiantuntijana museojohtaja Anna-Kaisa Rastenberger. Jakson juontaa Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
Vasemmalta: Iina Esko, Erja Salo, Anna-Kaisa Rastenberger. Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Kustantaja/julkaisija Iina Esko ja valokuvataiteen museon museojohtaja Anna-Kaisa Rastenberger keskustelevat valokuvataidekirjoista. Jakson juontaa Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Kustantaja/julkaisija Iina Esko sekä Valokuvataiteen museon johtaja Anna-Kaisa Rastenberger.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Arkistonauhoite: Mikko Savolainen puhuu yhteiskunnallisesti vaikuttavista kirjoista Suomen valokuvataiteen museon arkistonauhoitteessa.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kirja, joka kuvaillaan alussa:  Yrjö Kokko, Pessi ja Illusia

Iina Eskon tuoma kirja: Aura Saarikoski, Grey  Mélange

Anna-Kaisa Rastenbergin tuomat kirjat: Hilla Kurki, Almost All the Flowers in My Mother's Garden sekä Johannes Romppainen, Lilja

Aura Saarikoski, Grey Melange
Aura Saarikoski, Grey Mélange
Hilla Kurki, Almost All The Flowers in my Mother's Garden
Johannes Romppainen, Lilja
Yrjö Kokko, Pessi ja Illusia

Kokoelmanostoja

Kokoelmanosto
Ben Kailan kirjojen luonnokset kertovat suunnitteluprosessista, jossa koko, muoto ja sisältö löytävät toisensa monien vaiheiden kautta.
Kokoelmanosto
Otso Pietisen kirjoittamassa ja kuvittamassa sadussa Silja-tyttö näkee unta, jossa seikkailee merentakaisessa Savipeikkojen maassa.
Kokoelmanosto
Vuonna 1966 helsinkiläiset valokuvaajat Mikko Savolainen ja Ismo Hölttö tekivät kesälomallaan yhteisen kuvausmatkan heille ennestään tuntemattomille Pohjois-Karjalan syrjäseuduille.