7: Meitä valvotaan

Podcastin seitsemännessä jaksossa keskustellaan siitä, kuinka meitä valvotaan kuvien avulla.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Viestintätieteiden apulaisprofessori Asko Lehmuskallio sekä Valokuvataiteen museon kokoelma-intendentti Anni Wallenius.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kaksi naista ja yksi mies seisovat vierekkäin.

Anni Wallenius, Erja Salo ja Asko Lehmuskallio

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Matti Koivumäki, 1970 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Asko Lehmuskallion tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Oulun lääninhallituksen lääninkanslian arkisto, Ed:5 Ulkomaanpassianomukset ( 1919-1919). Kansallisarkisto.

Asko Lehmuskallion tuoma, jakson aiheeseen liittyvä aihe:

Joy Boulamwini tutkii algoritmien puolueellisuutta, Linkki hänen sivulleen.

Anni Walleniuksen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä toimija:

Ester Hovers, False Positives -sarja, Linkki instagram-tilille.

Jaksossa mainitut taiteilijat: Ester Hovers, Hans von Schantz, Hito Steyerl.

Arkistonauha museon kokoelmista: Hans von Schantz kertoo Asematunneli-sarjan synnystä, 2012 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainittiin myös: Alphonse Bertillon (Portrait Parle - tunnistustekniikan kehittäjä), Joy Boulamwini, Francis Galton (Composite portrait - tunnistustekniikan kehittäjä).

Mustavalkoisessa kuvassa tummaan pukuun pukeutunut mies seisoo jalkakäytävällä rakennuksen edessä, polttaa tupakkaa ja katsoo suoraan kameraan. Hänen kaulastaan roikkuu filmikamera, ja toisessa kädessä hänellä on iso, putkimainen Photosniper-kamera.

Poliisin valokuvaaja varusteenaan mm. Zenit-ES "Fotosniper". Kuva: Matti Koivumäki, 1970 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Mustavalkoinen kuva jossa on ilmeisesti äiti ja neljä lasta. Kuvan vieressä on toinen mustavalkoinen kuva, jossa on yksi poika. Osittain kuvien päällä on leimoja, ja isomman kuvan päälle on kirjoitettu käsin jotain. Kuvien yläpuolella lukee heinäkuun 24 päivänä 1917.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Valokuvaaja ja keräilijä Harri Tahvanainen ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelevat kotialbumeista.
Kokoelmanosto
Helsinkiläinen nuori aristokraatti Nils Wasastjerna kuvasi Ahvenanmaalla ns. salapoliisikameralla tai napinläpikameralla.
Näyttelyt
Passi toimii ovia avaavana dokumenttina ainoastaan, jos ihmiskeho yhdistyy siihen luotettavalla tavalla.
Näyttelyt
ENTER HELSINKI -näyttelyssä valokuvataiteilija Hans von Schantz (s. 1961) tarjoaa ennennäkemättömän sukelluksen vuorokauden kääntöpuoleen.