Esimerkkejä museon työpajoista

Liiketyöpaja Ajaton Keho pidettiin myös museon henkilökunnalle. Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo.

Työpajat kaikenikäisille
 

Ihmisen muotokuva (syksy 2008)

Yläkoululaisille, lukiolaisille ja aikuisille suunnatussa draamatyöpajassa harjoiteltiin kuvien tulkintaa ja luovaa kirjoittamista.

Draamatyöpajan lähtökohtana toimi Ismo Höltön ja Mikko Savolaisen näyttely (syksy 2008). Osallistujat kirjoittivat nähdyistä kuvista havaintoja, jonka jälkeen tekstejä työstettiin draaman keinoin.

Työpaja tuki erityisesti kuvataiteen, äidinkielen, ilmaisukasvatuksen ja historian oppimista.

Kaksi tuntia kestävä paja toteutettiin yhteistyössä Teatterimuseon kanssa.
 

Äänimaisema (kevät 2009)

Monitaiteellisessa työpajassa pohdittiin näyttelyteosten tunnelmia yhdessä tuotetun äänimaiseman ja oman äänen kautta.

Kaikille luokka-asteille ja aikuisille soveltuvassa draamallisessa työpajassa tulkittiin kuvia, harjoiteltiin luovaa kirjoittamista ja tehtiin teatteriharjoitteita. Lähtökohtana työpajalle toimi museon identiteetin, oman henkilökohtaisen tilan ja hallinnan käsitteitä pohtiva Tilan jännitteet -näyttely.

Työpaja tuotettiin yhdessä Teatterimuseon kanssa.
 

Mullan alla (syksy 2009)

Työpajassa mietittiin vaikeista aiheista puhumista ja niiden käsittelemistä taiteessa.

Kaikenikäisille suunnatussa työpajassa tutustuttiin Bridgit Andersonin näyttelyyn Viimeinen matka – Valokuvaessee huolenpidosta kuoleman jälkeen. Teoksia pyrittiin tarkastelemaan kuvissa näkyvien henkilöiden kautta ja harjoiteltiin ajatusten sanallistamista kirjoittamalla tarinoita kuvista heränneistä tulkinnoista.
 

Selfie-paja (syksy 2014)

Pajassa pohdittiin nykyajan selfie-trendiä, ja tietenkin harjoiteltiin ottamaan niitä.

Työpajassa mietittiin omakuvan ja selfien eroavaisuuksia ja samanlaisuuksia, selfieiden ottamista ja julkaisemista sekä minkälainen on hyvä selfie. Ajatuksia pyrittiin herättämään Snapshot -näyttelyn avulla. Pajan toiminnallisessa osuudessa otettiin selfieitä ja omakuvia erilaisilla teemoilla digipokkarikameroilla. Kuvaustehtävissä leikittiin identiteeteillä ja harjoiteltiin ottamaan omakuvia esimerkiksi ajastimen avulla.
 

Katso kuvaa! Kuvanlukutaitoa kaikille (kevät 2015)

Näyttelyyn ja kokoelmakuviin tutustuttiin soveltamalla keskustelevan kuvan tarkastelua.

Kuvien tarkasteluun ja keskusteluun käytettiin VTS-menetelmää (Visual Thinking Strategies). Menetelmässä käytetään taidetta keskustelun, ajattelun, vuorovaikutuksen ja oppimisen välineenä.

Tutustu VTS-menetelmään täällä: www.vtshome.org
 

Vaikuttava kuva (2015)

Poliittisen valokuvan festivaalin näyttelyyn Kolmanteen polveen -näyttelyyn liittyvässä työajassa pohdittiin, millainen on poliittinen valokuva ja voiko valokuvalla vaikuttaa.

Näyttelyyn tutustuttiin oman tekemisen kautta. Kuvaustehtävissä päästiin keskustelemaan näyttelyteosten kanssa ja harjoittelemaan studiokuvausta. Tavoitteena oli rohkaista osallistujia ilmaisemaan omia mielipiteitä sekä kannustaa heitä perehtymään yhteiskunnallisiin asioihin.


Kotia kohti (Kevät 2016)

Kotia kohti liittyi vuoden 2016 Poliittisen valokuvan festivaalin Kotimaa -näyttelyyn.

Valokuvaustyöpajassa pohdittiin näyttelyyn liittyviä käsitteitä kuten maa, kotimaa ja politiikka. Monivaiheisessa työpajassa tutustuttiin näyttelyyn kuvakuntopiirin muodossa. Kuntopiirissä osallistujat kiersivät näyttelystä valitut viisi kuvasarjaa pienryhmissä läpi ja vastasivat niihin liittyviin kysymyksiin. Jokaiselle sarjalle oli varattu viisi minuuttia aikaa. Tämän jälkeen tehtiin kuvausharjoitteita ja keskusteltiin miten mielipiteet käsitellyistä aiheista olivat muuttuneet työpajan aikana.
 

Äänet, joita kuljetan (2016)

Nonstop -työpajassa luotiin yhteinen ääniteos asioista, joista luopuminen tuntui vaikealta.

Työpajaan osallistuvat saivat museokierroksen ajaksi ajatuksia herättäviä kysymyksiä. Kierroksen jälkeen ajatukset asioista, joista luopuminen tuntuisi hankalalta, nauhoitettiin erilaisten äänien muodossa. Lopulta äänet siirrettiin puhuvalle matolle, jota pystyi soittamaan kävelemällä tämän päällä. Maton oli suunnitellut äänitaiteilija Alejandro Olarte Sanojen suojatie -pajakonseptia varten. Äänityöpaja toteutettiin perhepäivänä osana Poliittisen valokuvan festivaalin ohjelmaa.
 

Nukkekoti – Medialeikki

Taitelija Markus Renvallin luomassa installaatiossa ja työpajassa pyrittiin muuttamaan kaikenikäisten, niin yksilöiden kuin yhteisöiden, suhdetta ja käsitystä mediasta.

Lähtökohtaisena ajatuksena oli idea, että Medialeikkijät olisivat omaa mediatilaa rakentava yhteisö, eikä pelkästään passiivisia median kuluttajia. Leikin työkaluina toimivat video- ja digikamerat sekä chromakey-kangas. Medialeikki oli osa Renvallin Mediakriittisen laboratorion tuotantoa.
 

Työpajat lapsille
 

Minun tarinasi, sinun tarinasi (kevät 2006)

Minun tarinani, sinun tarinasi oli päiväkotiryhmille suunnattu teemaopastus.

Teemaopastuksen aikana tutustuttiin museoon ja esillä oleviin näyttelyihin. Näyttelystä poimittiin muutamia kuvia, joiden avulla haluttiin rohkaista lapsia kertomaan tarinoita ja yhtälailla opettaa kuuntelemaan toisia.
 

Aika on kulkenut tästä – valokuvataiteesta tarinaksi (kevät 2006)

Aika on kulkenut tästä – valokuvataiteesta tarinaksi -pilottityöpajan tarkoituksena oli tukea lasten visuaalisen havaintokyvyn kehittymistä sekä rohkaista lasta itseilmaisuun tarinankerronnan ja draamallisen työskentelyn kautta.

Monitaiteellisen työpajan tavoitteena pyrittiin myös tekemään Suomen valokuvataiteen museo tutuksi nuorille kävijöille ja kasvatushenkilöstölle. Työpajan lähtökohtana toimi Valokuvataiteen perusnäyttely Katsoa vai nähdä – valokuvan merkityksiä etsimässä.
 

Aikamatkat (kevät 2011)

Aikamatka-työpajassa pohdittiin, miltä tulevaisuus näyttää.

Päiväkoti-ikäisille suunnatussa pajassa kuvattiin tulevaisuuden minä käyttämällä avuksi rekvisiittaa. Ajatuksia tulevaisuudesta herätettiin tutustumalla Jaakko Heikkilän näyttelyyn Henkeviä porinoita. Kuvia tarkastellessa pyrittiin miettimään, millä tavalla ajan kuluminen näkyy kuvissa.
 

Pimiöseikkailu (syksy 2015)

Pimiöseikkailussa päästiin kurkistamaan myös museon kulissien takaisiin tiloihin.

Seikkailu oli suunniteltu yhteiseksi alle 10-vuotiaille lapsille ja heidän kanssaan tuleville aikuisille. Seikkailun aikana tehtiin ohjattu ja toiminnallinen kierros museon Pimiö-näyttelyssä, jossa suoritettiin pienimuotoisia, leikkimielisiä tehtäviä. Seikkailun aikana tutustuttiin mm. valokuvaajan välineisiin.
 

Työpajat koululaisryhmille
 

Valehteleeko valokuva? (syksy 2001)

Valehteleeko valokuva? -työpajassa keskityttiin kuvanlukutaidon kehittämiseen.

Työpajassa korostettiin taitoa lukea erilaisia kuvia ja niiden merkityksiä kasvavan kuvatulvan aikana. Pajassa pohdittiin valokuvaan ja valokuvaukseen liittyviä peruskysymyksiä kirjoitustehtävien ja kuvasarjoista syntyneiden keskustelujen avulla. Tavoitteena oli oppia tulkitsemaan kuvien väittämiä sisältöjä, katsomaan niitä analyyttisesti, tunnistamaan kuvien rakenteellisia lähtökohtia sekä niistä syntyviä mielikuvia.

Yläkoululaisille ja lukiolaisille suunnattu työpaja oli osa Lasten ja nuorten kuvakoulutoimintaa. Työpajaa tuki Helsingin kaupunki ja mahdollisti ilmaisen osallistumisen kymmenelle koululaisryhmälle.
 

Mitä tapahtui todella? (syksy 2005)

Mediakasvatustyöpajan tavoitteena oli lisätä kuvaviestinnän ja median tuntemusta.

Yli 10-vuotiaille tarkoitetussa työpajassa mietittiin, mitä uutiskuvat kertovat ja millä tavoin niitä voi tulkita. Pajassa tutustuttiin myös kuvajournalismin traditioihin tarkastelemalla kuvia myös historiallisesta näkökulmasta. Keskustelumuotoisen pohdinnan avulla pyrittiin kasvattamaan kuvanlukutaitoa ja saamaan lasten ajatukset esille.
 

Uutistunti (syksy 2005)

Työpajassa pyrittiin tarkastelemaan uutiskuvia analyyttisesti.

Uutistunnilla mietittiin hyvän uutiskuvan kriteerejä, kuvatekstien merkitystä ja muita kuvan tulkintaan vaikuttavia tekijöitä. Lapset kirjoittivat myös pajan aikana uutisia näyttelystä valituista kuvista. Tavoitteena oli kasvattaa käsitystä uutisoinnista, antaa eväitä uutisten lukemiseen ja pohtia uutisaiheiden syntymistä.

3.–4.-luokkalaisille tarkoitettu ilmainen työpaja toteutettiin Helsingin kaupungin myöntämän rahoituksen avulla.
 

Mainostauko (2005)

Mainostauko -työpajassa työskenneltiin mainoskuvien parissa.

Työpajan tavoitteena oli oppia tarkastelemaan mainoskuvia kriittisesti. Mainoksia tutkittiin eri näkökulmista; Mitkä valokuvan elementit (sommittelu, rajaus, väri, valo jne.) vangitsevat katseen? Millainen mainoksen kertomus on? Mikä on mainostajan tavoite ja kohderyhmä? Millä tavalla mainoksen teksti ja kuva ovat vuorovaikutuksessa?

3.–4.-luokkalaisille tarkoitettu ilmainen työpaja toteutettiin Helsingin kaupungin myöntämän rahoituksen avulla.
 

Kuvasta kertomukseksi (kevät 2006)

Suomen valokuvataiteen museon ja Teatterimuseon yhteistyöpajan tavoitteena oli kehittää taitoa ymmärtää erilaisia kulttuureja, kykyä astua toisen asemaan sekä tarkastella kuvia ja maailmaa toisen silmin.

Luovaa kirjoittamista, kuvien tulkintaa ja teatteriharjoituksia yhdistelevän monitaidetyöpajan lähtökohtana toimi Henrik Saxgrenin valokuvanäyttely Sota ja Rakkaus. Kaksiosaisessa työpajassa tutustuttiin Saxgrenin kuviin, jotka toimivat inspiraationa osallistujien kirjoituksiin. Kertomuksia työstettiin tämän jälkeen teatterin keinoin roolityöskentelyn sekä teatteriharjoitusten avulla.

Työpajan teemat sopivat kuvataiteen ja äidinkielen lisäksi elämänkatsomustiedon ja filosofian opetukseen.
 

Arjen kohtauksia (kevät 2007)

Arjen kohtauksia -työpajassa harjoiteltiin erilaisia kohtaamisia.

Teatterimuseon kanssa yhteistyössä toteutetun työpajan lähtökohtana oli Jaana Partasen näyttely Arjen alkemiaa (9.2.–10.05.2007). Pajoissa esitettiin ’kohtaamisia’ erilaisilla teatteritekniikoilla, jotka myös tallennettiin ottamalla valokuvia. Kaksiosaisen työpajan toisella kerralla otettuja kuvia käsiteltiin tietokoneilla ja rakennettiin niistä kollaaseja.

(Työpajan ohjasivat: Milla Kortemaa Teatterimuseo, Hanna Timonen ja Anni Kostamovaara Suomen valokuvataiteen museo)
 

Käännekohtauksia (kevät 2008)

Käännekohtauksia-työpajan tavoitteena oli tukea media- ja viestintätaitojen opetusta.

Työpajan lähtökohtana oli kuvajournalismiin liittyvät näyttelyt museolla. Pajassa pohdittiin lehtijutuissa näkyvien kuvien ja tekstien vuorovaikutusta sekä niiden merkitystä tulkintojen ja mielikuvien aiheuttajina. Menetelmänä käytettiin teatteri- ja mielikuvaharjoitteita sekä kuva-analyyseja museon näyttelyihin liittyen.

Työpaja oli suunnattu kaikille luokka-asteille ja toteutettiin yhteistyössä Teatterimuseon kanssa.
 

Kuvasuunnistus (kevät 2008)

Toiminnallisessa työpajassa osallistujat saivat etsiä vihjeiden avulle näyttelyssä esillä olevan kuvan.

Oikean kuvan löydyttyä kirjoitettiin teoksesta pieni kuvaus, jossa pohdittiin sekä valokuvauksellisia elementtejä, kuten valoa ja rajausta, että tunteita, joita valokuvat herättivät katsojassa. Pajan toisessa tehtävässä lavastettiin näyttelystä valittu teos ja taltioitiin se ottamalla siitä kuva.

Tavoitteena oli lisätä kuvanlukutaitoa ja oppia nykyvalokuvaukseen liittyviä käsitteitä. Paja oli suunnattu 4.–6.-luokkalaisille.
 

Harhakuvia (kevät 2011)

Kaikille luokka-asteille soveltuvassa pajassa tutustuttiin abstraktin valokuvan maailmaan.

Työpajassa tutustuttiin Timo Kelarannan näyttelyn avulla ei-esittäviin valokuviin. Ympäristöä pyrittiin tutkimaan uusista näkökulmista ja lopuksi rakennettiin uudenlaisia kuvamaailmoita.

 

Liiketyöpaja – Ajaton keho (Kevät 2014)

Liiketyöpajassa lähestyttiin näyttelyitä kuvaustehtävien lisäksi kehollisuuden avulla.

Työpajassa mietittiin, miten nykytilaa, muutosta ja siirtymää voi ilmentää. Tarkoituksena oli painottaa oman kehollisen kokemuksen vaikutusta niin tiedon tuottajana kuin vastaanottajana. Dorothée Smithin ja Tuija Lindströmin näyttelyihin liittyvän työpajan tavoitteena oli myös esitellä erilaisia, moniaistisia, tapoja lähestyä kuvia.

Päiväkoti-ikäisistä lukioikäisille soveltuva työpaja toteutettiin osana Tero Hytösen opintoihin liittyvää soveltavaa harjoittelua (Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu).
 

Kuvan valta (Kevät 2014)

Mediakasvatuksellisen työpajan keskeisiä teemoja olivat kuvien valta ja vaikuttamisen mahdollisuudet.

Pajassa tutustuttiin Tuija Lindströmin & Dorotée Smithin näyttelyyn mediakuvaston näkökulmasta. Harjoituksissa pohdittiin kuvalla vaikuttamisen keinoja ja kuvatyyppien ilmaisukeinoja sekä harjoiteltiin niiden tunnistamista. Tehtävänä oli mm. ottaa näyttelyssä nähdylle kuvalle sopiva kuvapari ja miettiä, missä yhteydessä kuvaparin voisi nähdä. Työpajan keskeisinä tavoitteina oli lisätä kuvanlukutaitoa, opetella kriittisyyttä suhteessa mediakuvastoon sekä antaa eväitä ja mahdollisuuksia vaikuttaa itse kuvien avulla.
 

Kuvanmetsästys

Työpajassa pyrittiin tarkastelemaan tuttua ympäristöä uusin silmin.

Kuvametsästyksessä osallistujat saivat poimia hatusta adjektiiveja ja ottaa nostettua sanaa parhaiten kuvaileva valokuva kouluympäristöstä. Lopuksi kuvia tarkasteltiin yhdessä ja pyrittiin arvaamaan, mistä kuvat olivat otettu. Tavoitteena oli löytää tutusta ja arkisesta kouluympäristöstä uusia yksityiskohtia, jotka muuten jäisivät huomaamatta.
 

Työpajat aikuisryhmille
 

Mija Renström: Workshop 07 (kevät 2007)

Ruotsalaisen kuvataitelijan Mija Renström pitämässä kolmipäiväisessä työpajassa tehtiin vanhoista kuvista uusia tulkintoja.

Työpajaan osallistuneita yhdisti työtausta – kaikki työskentelivät maahanmuuttajien parissa. Työpaja oli osa Mija Renströmin näyttelyä Meistä/Från oss/From us. Pajan aikana tehtiin parafraaseja, epäsuoria lainauksia ja tulkintoja samaan tyyliin kuin Renströmin näyttelyssä. Osallistujat saivat uudelleentulkinta ryhmätyönä museon käsikirjastosta valittuja kuvia. Työpajan aikana syntyneet kuvat olivat esillä museon aulan parvella.
 

Työpajat Ikäihmisille
 

Ikäihmisten työpajat: Muistojen kuva, Albumimatka, Minä: eilen, tänään, huomenna (kevät 2008)

Työpajojen tavoitteena oli tehdä museon palveluita sopiviksi myös ikäihmisten käyttöön.

Pilottihankkeen myötä suunniteltiin kolme ikääntyville ihmisille suunnattua työpajaa, joissa otettiin huomioon heidän erityistarpeensa. Pajoissa korostettiin teknistä vaivattomuutta, muistin aktivointia sekä vuorovaikutusta muiden osallistujien kanssa.

Muistojen kuva -työpajassa osallistujat vaihtoivat toistensa kesken itselle tärkeitä kuvia, joita he olivat tuoneet mukanaan. Kuvien vaihtamisen jälkeen osallistujat haastattelivat toisiaan valokuvista. Lopuksi valokuva ja niistä herännet tunteet piirrettiin tai kirjoitettiin ylös. Pajan tavoitteena oli muistin aktivoiminen.

Albumimatka -pajassa valmistettiin muistoalbumeita kollaasitekniikalla. Albumeihin sai käyttää vapaalla tyylillä niin vanhoja kuvia ja kortteja kuin kuivattuja kukkia tai omia piirustuksia. Inspiraationa albumeihin toimi Ulla Jokisalon näyttely.

Minä: eilen, tänään, huomenna -työpajassa sovellettiin voimauttavan valokuvan menetelmää. Pajassa pohdittiin omaa kuvaa ja identiteettiä eri aikojen saatossa. Toiminallisessa osuudessa osallistujat saivat ottaa eri aikakauden potretteja digikameroilla.

Tule ja koe
Hanki uutta intoa ja osaamista valokuvaukseen! Lahjakortit juhliin ja kevään ja kesän kurssit nyt myynnissä! Uutuutena tarjoamme pimiökursseja.
Info
Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön tehtävä on edistää ja tukea valokuvaan liittyviä oppimisen, tekemisen ja kokemisen muotoja sekä museoympäristössä että jokapäiväisessä elämässä. Tutustu tästä yleisötyön hankkeisiin!
Osoite
Kämp Galleria
Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
Katso kartalla Kämp Galleria
Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
16/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Osoite
Kaapelitehdas
Kaapeliaukio 3, 00180 Helsinki
Katso kartalla Kaapelitehdas
Aukioloajat
ti–su 11–18, ke 11–20
Liput
16/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy