After Sauna Art - Skördemannen och fotografiet

Utställningen på Fotografiska museet erbjuder den första heltäckande översikten av skördemannafotografier, som uppstod i den vilda motvinden på det vänstersinnade konstfältet. Via skördemännens foton kan man också se på skrivningen av den finländska fotohistorien i ett nytt ljus. Man har ansett 1970-talet framför allt vara dokumentarismens årtionde, men den här utställningen vittnar om fotografiets mångskiftande former. För en del av konstnärerna var fotot ett redskap för konceptkonst och en kollageteknik, för andra var det en lakonisk dokumentation eller lite galenskap och uppträdande framför kameran. Namnet After Sauna Art hänvisar till de konstnärliga idéer som föddes på bastulaven och som uppfördes enkom för att dokumenteras av kameran.

Karaktäristiskt för Skördemännen har ända från början varit att använda många olika redskap i sitt skapande, och bland dem har fotograferingen varit en slags gemensam nämnare. Som konstnärer har Carl-Erik Ström och Ilkka Juhani Takalo-Eskola varit produktiva användare av fotografiet som medel. Också för de andra är fotografiet ett bekant medel - som dokument eller verk, som förvärvsarbete eller som råmaterial till bilder - och används åtminstone periodvis.

På utställningen presenteras bl.a. Carl-Erik Ströms bild-orddiktverk, Ilkka Juhani Takalo-Eskolas iscensättningar för kamera, Jan-Olof Mallanders pappersskulpturer, Erik Uddströms humoristiska bröllopsfoton och Stuart Wredes politiska kollage.

Olli Lyytikäinens En natts arbete som består av närmare hundra polaroid-bilder och föreställer en gravid kvinna öppnas på utställningen ur modellens synvinkel. Här finns bl.a. unika dokument över natten när verket blev till.

På utställningen finns verk av följande konstnärer: Antero Kare, Olli Lyytikäinen, Jan-Olof Mallander, Carl- Erik Ström, Ilkka Juhani Takalo-Eskola, Kirsti Takalo-Eskola, Erik Uddström, Peter Widén, Stuart Wrede och Keiji Uematsu.

AFTER SAUNA ART-PUBLIKATIONEN

Konstnärskretsen Skördemännen som var kända för sin uppsluppenhet och sin experimentlusta satte färg på det finländska fotografiet på många sätt. Med åtbörder som avvek från mainstreamkonsten gav de upphov till kollage, förevigade performativa och lakoniska tagningar av gemensamma stunder eller fotograferade i den internationella konceptuella stilen. After Sauna Art erbjuder den första heltäckande översikten av skördemannafotografier.

"En frigjord samvaro, spontana aktioner, fest och vardag i ett, en naturlig integration mellan konst och liv - vilka minnen, vilka energier!" skriver Ilkka Juhani Takalo-Eskola i publikationen After Sauna Art.

After Sauna Art. Red. Kati Lintonen.

Författare: Elina Heikka, Antero Kare, Jan-Olof Mallander, Anja Olavinen, Anna-Kaisa Rastenberger och Carl-Erik Ström.

Layout: Reka Kiraly, 128 sidor, inbunden, Pris -- €

Maahenki och Finlands fotografiska museum

ISBN

Beställning av recensionsexemplar: satu.sormunen@fmp.fi

Guidningar för allmänheten: Finskspråkig guidning på utställningarna söndagar kl. 13 och den sista onsdagen varje månad kl. 11. Diskussionsguide på utställningarna söndagar kl. 14-15.

Mer information om utställningen: Intendent Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-518 7619, anna-kaisa.rastenberger@fmp.fi

Amanuens Tiina Rauhala, 09-6866 3622, tiina.rauhala@fmp.fi

Mer information om guidningar, verkstäder och program vid sidan om: Museilektor Erja Salo, 09-6866 3620, erja.salo@fmp.fi

Mer information om publikationen: Kati Lintonen, forskare kati.lintonen@fmp.fi

Bokade guidningar 09-6866 360, ti-fre kl. 9-12 eller satu.sormunen@fmp.fi

Utställningarna öppna ti-sö kl. 11-18. Inträdesavgift EUR 6 / 4 / 0.

Finlands fotografiska museum, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsingfors,

Info 09-6866 3621

www.valokuvataiteenmuseo.fi

Finlands Fotografiska Museum
1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

9.6.–29.8.2010
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.