Kaius Hedenström, från serien Maaseutumme tänään, 1977.

Det goda onda moderna – Den finska landsbygden på 1970-talet fotograferad av Kaius Hedenström

Den finska landsbygdsmiljön förändrades kraftigt med början på 1960-talet. Fotografen Kaius Hedenström (1943–2006) hade i sitt arbete som pressfotograf lagt märke till hur nya byggnader växte upp på gårdar och i kyrkbyar, och det uppskattade han inte alls. ”--- en förskräcklig ’modern arkitektur’ har brett ut sig över åkrarna som en främmande farsot…” beskriver Hedenström i en artikel de nybyggnader som hade förändrat landskapet.*

Fotografierna i serien Vår landsbygd idag understryker hur häftigt och våldsamt landskapet har förändrats. I de polemiska texterna till fotografierna gav Hedenström uttryck för sin oro över de försvinnande kulturmiljöerna och efterlyste ett byggande som till form och proportioner skulle vara i harmoni med naturen och de lokala byggnadstraditionerna.

1970-talet var det ställningstagande fotografiets årtionde. Många fotografer betraktade kritiskt smärtpunkterna i det finländska samhället och på landsbygden. I motsats till sina samtida koncentrerade sig Hedenström uttryckligen på förändringarna i den bebyggda miljön, inte så mycket på hur invånarna på landsbygden minskade med förändringarna. Utställningen Vår landsbygd idag cirkulerade på olika håll i Finland från 1977 till början av 1990-talet och väckte livlig diskussion kring frågan huruvida förändringarna alltid skedde mot det bättre.

Fotografierna på den här utställningen består av de ursprungliga silvergelatinkopiorna från 1977 i serien Vår landsbygd idag. Du kan läsa texterna till bilderna i utställningssalen.

*Maalaismaisema (De lantliga landskapet). Valokuva 4/1977.

Finlands Fotografiska Museum
Vinkelrummet

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki

17.5.–16.8.2017
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.