Annu Kekäläinen
Flyktingstaden - Berättelser från lägret i Kakuma

"Ormens öppna käft sträckte sig från marken till trädets topp. En hel by vandrade in. Sedan stängde ormen sitt gap."  Yom, Sudan

Utställningen Pakolaiskaupunki (Flyktingstaden) berättar i kärva och poetiska landskapsbilder och porträtt om livet bland människorna i flyktingstaden Kakuma och ursprungsbefolkningen, nomaderna i distriktet Turkana. Flyktingarna i lägret delar livsmiljö med nomaderna, och sammanstötningar är oundvikliga. På utställningen kan du höra nomaderna sjunga sina sånger, läsa om flyktingarnas upplevelser och titta in i flyktinglägrets värld genom projiceringar och fotografier.

I trakten av Kakuma möttes Kekäläinen av förutom den kargaste värld hon någonsin stött på, också det vackraste och sorgsnaste landskap hon någonsin sett: "Den ständigt skinande solen målar himlen klarblå, ulliga moln slickar bergens skarpt avtecknade toppar, gräsvidderna är silverbrända, leran lyser i ockra. Vid häckarnas rötter slingrar sig flodernas uttorkade bäddar."

Kekäläinens dokumentärbok "Leiri - tarinoita ihmisistä jotka haluavat kotiin" ("Lägret - berättelser om människor som vill hem") kommer ut i september.

Finlands Fotografiska Museum
Processrummet, 1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, Helsingfors

15.9.–17.10.2010
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.