Marta Zgierska, sarjasta / från serien / from the series Post.

Marta Zgierska
Post

Marta Zgierska överlevde jag en allvarlig bilolycka. Utställningen Post behandlar ett trauma som frusit till tystnad och spänning. Var och en kan hitta sin egen smärtpunkt i verken – tärande drömmar, rädslor, tvångstankar och sätt att konfrontera ett traumatiskt minne genom en annan persons upplevelser.

"År 2013 överlevde jag en allvarlig bilolycka. Nära döden gled verkligheten – som jag redan från förut hade haft svårt att anpassa mig till – mig genom fingrarna. Motgången följdes av andra motgångar: operationer, flera månader långa fysiska begränsningar, skilsmässa och en återkommande ångeststörning som förvärrades.

Strax innan olyckan hade jag hemma hos mina föräldrar hittat en respons som min lärare hade skrivit när jag var en sjuårig modellelev. Utåt sett har jag förblivit en modellelev genom hela mitt vuxna liv. Ändå fortsätter mina begränsningar, min skam och ångest svalla i mitt inre. Jag började fotografera som ett sätt att lösa upp och infoga mina rädslor i en estetisk bild. Olyckan avbröt mitt arbete. Mitt sinne fylldes av splittrade minnen och klara detaljer lösryckta från sitt sammanhang.

Post behandlar ett trauma som frusit till tystnad och spänning. Var och en kan hitta sin egen smärtpunkt i verken – tärande drömmar, rädslor, tvångstankar och sätt att konfrontera ett traumatiskt minne genom en annan persons upplevelser. Post är mitt försök att skapa en intim kontakt som inlemmar de gångna upplevelserna i det nuvarande."

Marta Zgierska

“A rock suspended on a rope, a light-coloured coat spattered with blood, the chassis of a compacted car, a woman's hand with a bloody lifeline: each photograph metaphorically evokes a part of her own story, suggesting it by elliptically with clinical aesthetics. A hand-written letter is also depicted as a photograph. This is the focal point of her story: using the words of a former teacher describing her at the age of seven, a very good pupil and liked by all, the young woman clearly shows us the persistent discrepancy that she feels today, faced with the world.”

Diane Dufour  (Le Bal, Paris)

Marta Zgierska (f. 1987) är en polsk fotograf som bor i Warszawa. Hon har magisterexamina i fotografi, teatervetenskap och journalism. Hennes serie Post valdes ut till festivalen Circulations i Paris, som presenterar några av Europas intressantaste unga fotografer. År 2016 vann hon ett av de mest ansedda fotoprisen i Europa: Prix HSBC pour la Photographie.

Finlands Fotografiska Museum
Projektrummet

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki

17.3.–28.5.2017
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.