Kuva: Aida Chehrehgosha

Aida Chehrehgosha
Till mamma, pappa och mina två bröder

För Aida Chehrehgosha, som föddes i Teheran i Iran bestod barndomen av misshandel och rädsla. Båda föräldrarna avreagerade sin frustration på barnen. Först som vuxen började Chehrehgosha förstå hela vidden av barndomens hårda erfarenheter. Så här fick fotoserien Till mamma, pappa, och mina två bröder sin början.

På Chehrehgoshas fotografier föreställer hennes egna föräldrar döda. Iscensättningen och en noggrann planering av fotografierna ingår i processen, genom vilken fotografen utmanar sig själv att möta de känslor av ilska hon kände mot sin far och sin mor. Föräldrarna som ligger döda på fotografierna är en återgivning av hennes ungdomsfantasier.

Även om avbildandet av döden är ett extremt sätt att behandla negativa känslor fungerar det för Chehrehgosha, också omvänt.  Önskan att frigöra sig från föräldrarna förenas med rädslan för att förlora dem och den kärlek till dem som döljer sig bakom alltihopa. Den här konflikten som uppstår mellan de extrema känslorna styr Chehrehgoshas arbete, genom vilket hon försöker förstå sina egna familjeförhållanden.

Till mamma, pappa, och mina två bröder är den Stockholmsverksamma Aida Chehrehgoshas första privatutställning i Finland.

Finlands Fotografiska Museum
Projektrummet

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki

4.5.–3.6.2012
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.