Arjen valokuvat: voiko yhteiskuntaa kuvata?

Dokumentaarisen valokuvauksen paikkaa tiedonvälittäjänä ja linkkinä ihmisten välillä mietitään keskustelussa Valokuvataiteen museolla keskiviikkona 14.3. klo 18–19.30.

Mukana ovat Arjen kuvat -kuvaushankkeen vetäjä, valokuvaaja Ida Pimenoff, valokuvaajat Aimo Hyvärinen ja Susanna Juvakka sekä tutkijatohtori Eemeli Hakoköngäs Helsingin yliopistolta ja projektitutkija, YTM Niko Eskelinen Tampereen yliopistolta. Keskustelua johdattelee museonjohtaja Elina Heikka.

Pääsy keskustelutilaisuuteen museon pääsylipulla (10/5/0 euroa, Museokortilla ilmainen).

Keskustelu on osa Tuntuuko tutulta? – Valokuvia suomalaisesta arjesta -näyttelyn oheisohjelmaa. Suomen valokuvataiteen museossa esillä olevassa näyttelyssä kymmenen valokuvaajaa on dokumentoinut suomalaista arkea valitsemistaan näkökulmista. Lähtökohtana oli tutkia eriarvoistumiskehitystä suomalaisessa yhteiskunnassa.

Näyttely pohjautuu Valokuvataiteilijoiden liiton vuonna 2016 toteuttamaan Arjen kuvat -työpajaan, joka oli osa Itä-Suomen yliopiston hallinnoimaa Kaksi Suomea – kasvaako eriarvoisuus? -tutkimushanketta. Hanke kartoittaa eriarvoistumiskehitystä 2010-luvun Suomessa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta, journalismia ja valokuvataidetta yhdistämällä.

Kuva: Hannu Väisänen, 2016

Suomen valokuvataiteen museo