Suomen valokuvataiteen museon 50-vuotisjuhla

Maanantaina 3.6.2019 klo 16–20, koko illan vapaa pääsy.

Suomen valokuvataiteen museo täyttää 50 vuotta. Euroopan vanhimman valokuvamuseon syntymäpäiväjuhlia vietetään museon tiloissa Kaapelitehtaalla 3. kesäkuuta klo 16–20. Kaiken kansan juhlille sisäänpääsy on ilmainen. Kakkua ja kahvia riittää 300 ensimmäiselle.

Juhlapäivänä museon tilan täyttävät tapahtumat ja kuvauspisteet.Tule ottamaan ilmainen juhlapotretti osana All Walls Collectiven taideinstallaatiota! Syntymäpäiväkuvan voi otattaa myös Nousevan Auringon aurakuvauspisteessä. Hienojen kameroiden asiantuntija Esko Putus arvioi juhlaväen mukanaan tuomia kameroita. Taiteilija Hannele Rantala esittää performanssin.

Suuren näyttelytilan valtaavat yhden illan projisointiesitykset. Kun museo kutsui keväällä ystäviään tekemään juhlaa kanssaan, 12 valokuvaajaa, valokuvaajaryhmää, valokuvataiteilijaa ja valokuvauksen opiskelijaa tarttui tilaisuuteen. Valokuvaajat täyttävät museon tilan ainutlaatuisilla esityksillä. Esillä on myös kuvakavalkadit museon historiasta ja kokoelmista.

Illan äänimaisemasta vastaa DJ Sophia Wekesa.

Lämpimästi tervetuloa!

#SVM50 #FMP50

Juhlaohjelma maanantaina 3.6.2019

16.00
Museon ovet aukeavat Kaapelitehtaalla, Tallberginkatu 1 G. Kakkutarjoilu 300 ensimmäiselle. Kolme kuvauspistettä ja suuren tilan projisoinnit käynnistyvät.

16.30
Taiteilija Hannele Rantalan performanssi Likaista taidetta.

17.00
”Historia työntää, tulevaisuus vetää”.

Lavalla näkökulmia museoon. Museon henkilökunta esittäytyy. Keskustelua museonjohtaja Elina Heikan johdattelemana, mukana museon pitkäaikainen johtaja, FL Asko Mäkelä ja valokuvaaja-tutkija FT Leena Saraste.

17.45
Juhlapuhe. Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

16.00–20.00
Projisointikarkelot suuressa näyttelytilassa

12 projisointia. Mukana valokuvaajia, valokuvaajaryhmiä, valokuvataiteilijoita ja valokuvauksen opiskelijoita. Projisointeina myös kuvakavalkadit museon historiasta ja makupaloja museon kokoelmista.

Projisointeina myös kuvakavalkadit museon historiasta ja makupaloja museon kokoelmista. Museotilassa ei ole näyttelyitä juhlailtana.

16.00-20.00
Kolme valokuva-ateljeeta toimii koko tapahtuman ajan..

• Juhlapotretti osana All Walls Collectiven taideinstallaatiota (ilmainen).
  • Aurakuvausta Nousevan Auringon kuvauspisteessä (10 e).
  • Omatoimistudio juhlapäivän taltioimiseen kukkien keskellä perinteisen syntymäpäiväpotretin tyyliin (ilmainen).

16.00-19.00
Esko Putus Suomen valokuvahistoriallisesta yhdistyksestä arvioi yleisön tuomia kameroita.

18.00–20.00
Musiikkia. Levyjä pyörittää DJ Sophia Wekesa.

20.00
Museon ovet sulkeutuvat.