Näkökulmia Vivian Maierin valokuviin

Vivian Maierin valokuvista nousevat teemat haarautuvat moniin suuntiin. Tämä materiaali tarjoaa sinulle erilaisia toiminnallisia näkökulmia näyttelykokemuksen tueksi. Se on valmistettu alunperin Vivian Maier: Omakuva ja sen varjo -näyttelyn materiaaliksi, mutta sopii hyvin myös Maierin katuvalokuvien yhteyteen. Oletpa liikkeellä yksin tai yhdessä, löydät sivuilta pohdittavaa ja harjoitteita sovellettavaksi suoraan näyttelytilassa. Teksteissä käsitellään peilikuvaa, katseen valtaa sekä omakuvan erilaisia rooleja. Viimeisiltä sivuilta löydät leikkisiä harjoitteita lapsille ja lapsenmielisille. Voit myös hyödyntää harjoitteita ennen ja jälkeen museokäynnin.

Nautinnollisia hetkiä valokuvan parissa!

Lataa materiaali alla olevasta linkistä:

NÄKÖKULMIA NÄYTTELYYN: Vivian Maier - Omakuva ja sen varjo

Mustavalkoinen omakuva lyhythiuksisesta, ruutupaitaisesta naisesta. Hän pitelee Rolleiflex-kameraa. Kuvan alareunassa lukee jotain, mutta kirjaimet ovat epäselviä. Vivian Maier: © Estate of Vivian Maier, Courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, NY.

Näyttelyt
Museopedagogi Kaura Raudaskoski johdattaa virtuaaliopastukselle Suomen valokuvataiteen museon kaikkien aikojen suosituimpaan näyttelyyn.
Antti Nylén: Vivian Maier ja valokuvan syvyysulottuvuus
Esseisti ja kamera-amatööri Antti Nylén kertoo Vivian Maierin kuvien materiaalisesta lumosta.
Näyttelyt
Vivian Maier palaa Helsinkiin uudella katuvalokuvaukseen keskittyvällä näyttelyllä.
Näyttelyt
Vivian Maier (1926–2009) oli amerikkalainen valokuvaaja, jonka laaja elämäntyö on tullut kohinalla julkisuuteen hänen kuolemansa jälkeen lukuisien näyttelyiden ja dokumenttielokuvan myötä. Maier kuvasi intohimoisesti koko aikuiselämänsä, mutta ei itse tuonut työtään esille, vaan ansaitsi elantonsa…