Opeinfo etänä Kaapelitehtaan näyttelyihin 2.2 klo 15:30-17:30

Alfred Nybom: Nuori nainen, 1905 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Tervetuloa inspiroitumaan Valokuvataiteen museon opeinfoon etänä! Keväällä 2022 Kaapelitehtaan näyttelyissä ollaan kauneuden, historiallisten kuva-aarteiden ja pimiötyöskentelyn äärellä.

Valokuvataiteen museo järjestää opettajille opeinfon Kaapelitehtaan näyttelyihin Teams -yhteydellä KESKIVIIKKONA 2.2 klo 15:30-17:30.

Opeinfossa tutustutaan kahteen 28.1 - 24.4.2022 esillä olevaan näyttelyyn: Piktorialismi - valokuvataiteen synty & Pysyvä jälki - Helsinki Darkroom Festival

Opeinfo sisältää opastuksen molempiin näyttelyihin. Näyttelyissä on esillä kuva-aarteita Valokuvataiteen museon kokoelmista sekä analogisin menetelmin toteutettua kansainvälistä valokuvataidetta. Näyttelyt tarjoavat mahdollisuuden tutustua monipuolisesti analogiseen valokuvaan: historiallisiin kuvankäsittelyn muotoihin, kokeelliseen pimiötyöskentelyyn ja kauneuden sekä valoherkkien materiaalien maailmaan.

Tarjolla on lisäksi tietoa mm. kouluille suunnatuista tehtävämateriaaleista, piktorialismista sekä pimiötyöskentelyn nykyisyydestä.

Lämpimästi tervetuloa mukaan läheltä ja kaukaa!

OPEINFON AIKATAULU:

15:30-16:00 Yleistä tietoa museon oppimateriaaleista, kevään näyttelyistä ja yleisötyön palveluista kouluille

16:00-16:20 Kokoelma-amanuenssi Max Fritze avaa näkökulmia piktorialismiin

16:20-16:40 Valokuvataiteilija Katri Naukkarinen kertoo Suomen Pimiötaiteilijat ry:n pimiön, Mörkin, toiminnasta ja omasta suhteestaan analogiseen työskentelyyn

16:40-17:30 Etäopastus Piktorialismi - valokuvataiteen synty & Pysyvä jälki - Helsinki Darkroom Festival -näyttelyihin

Ilmoittaudu opeinfoon sähköpostitse museolehtori Kastehelmi Korpijaakolle (nimi, koulu, luokka-aste, aine): kastehelmi.korpijaakko@fmp.fi

Ilmoittautujille lähetetään Teams-kutsu sähköpostitse.

Näyttelyt
Historiallinen näyttely esittelee ennenäkemättömiä helmiä suomalaisen valokuvataiteen varhaisvaiheesta 1900-luvun alusta.
Näyttelyt
Ensimmäistä kertaa järjestettävän Helsinki Darkroom Festivalin päänäyttely Pysyvä jälki juhlistaa nykyajan pimiötaidetta ja analogisen valokuvan luovia mahdollisuuksia.
Tule ja koe
Tältä sivulta löydät museon kouluille suunnattuja sisältöjä kuten tehtävämateriaaleja ja kuva-aineistoja sekä tietoa museon mediakasvatuksesta ja kouluyhteistyöstä.
Tule ja koe
Tervetuloa tutustumaan näyttelyihin oppaan johdolla!
Kuva ois kiva on Valokuvataiteen museon asiantuntijapodcast.
Tietopalvelut
Fotokela tarjoaa kuvanlukutaidon monipuolisen oppimateriaalin, joka on suunnattu 7–9-luokkalaisille ja heidän opettajilleen.