Hyvän elämän jäljillä -syysfestivaali

Vuosaari 21 -hanke huipentui erilaisista tapahtumista koostuvaan festivaaliin. Festivaali kysyi taiteen keinoin: Mitä on hyvä elämä? Kenen hyvä on tärkein?

15.8.–21.11.2021

Klockriketeatern, KOM-teatteri ja Suomen valokuvataiteen museo ovat jo kuuden vuoden ajan järjestäneet erilaisia taide- ja kulttuurielämyksiä eri puolilla Vuosaarta. Yhdessä paikallisten tekijöiden, toimijoiden ja asukkaiden kanssa olemme pohtineet muun muassa sitä, mitä on hyvä elämä.

Monipuolinen yhteistyö huipentui 15.8.–21.11.2021 erilaisista tapahtumista koostuvaan festivaaliin. Yhdessä vuosaarelaisten kanssa sukelsimme kaupunginosan menneisyyteen ja tulevaisuuteen, herätimme eri paikat eloon tarinoiden avulla sekä juhlimme taiteen tekemisen ja kokemisen riemua pimenevissä syysilloissa.

Kokonaisuuteen kuului mm. yhteiseen seikkailuun johdatteleva yhteisötaiteellinen avajaisteos, sisäisiin spektaakkeleihin kutsuva kokonaisuus Vuosaaren vanhassa lukiossa, sekä jo perinteeksi muodostuneet valojuhlat Kangaslammella. Festivaaliin liittyen tuotettiin myös hankkeeseen liittyvä julkaisu.

Hyvän elämän jäljillä
Vuosaari 21 -syysfestivaali
15.8.–21.11.2021

Avajaiset – Tanssii puiden kanssa
15.8.2021  klo 16–17
Lokkisaarenpuisto, Vuosaari

Kuva: Ida Rosenblad

Hyvän elämän jäljillä -syysfestivaalin avajaiset olivat oodi luonnolle, kohtaamiselle, kuuntelemiselle ja jaetulle ilolle. Lokkisaarenpuiston metsäsaarekkeen sammaloitunut koivu, jykevät männyt, sinnikäs kataja, kaartuneet pajut ja aavistuksen surumieliset kuuset kutsuivat kanssaeläjänsä mukaan tanssiin. Tuulen ja lintujen lisäksi musiikista vastasivat harpisti Natalia Castrillón, kontrabasisti Eero Tikkanen, saksofonisti Kaisa Siirala, harmonisti Juha Kujanpää ja perkussionisti João Luis Lopes. Puiden kanssa tanssi Sibiry Konate ja niiden oksilla lennähtelivät ilmatanssijat Verna Laine sekä Anna Lehtonen.

Päähenkilöt -videoteoksen ensi-ilta 1.10.2021 Vuotalo, Mosaiikkitori 2, Vuosaari

Päähenkilöt videoteos pohjautuu Kangaslammen ympäristössä aikaansa viettävien ihmisten tarinoihin. Lyhytelokuvassa kuljetaan niin kutsutun lammen talkkarin, Pohjoisen Vuosaaren alueella päivystävän puolifiktiivisen hahmon matkassa.

Vyöhyke V | Zon V | Tsooni V | Зона B | Aagga V | V منطقة
11.10.–31.10.2021
Vuosaaren vanha lukio
Vuosaarentie 7, Vuosaari

Kuva: Kastehelmi Korpijaakko Kuva: Kastehelmi Korpijaakko Kuva: Kastehelmi Korpijaakko

Vuosaari 21 -hanke ja taiteilijaryhmä KOKIMO kutsuivat kokijoita moniaistiseen, näyttelymuotoiseen teokseen, sisäisiin spektaakkeleihin mielen näyttämöille. Vyöhyke V -näyttely rihmastoitui Vuosaaren vanhan lukion tiloihin, ja se perustui hankkeen Vuosaaren asukkaiden kanssa tuottamiin aineistoihin, moniaistiseen havainnointiin, tilallisuuteen ja kohtaamisiin.

Kangaslammen rannat -kuoroteoksen kantaesitys
Kangaslampi, Vuosaari

Kangaslammen rannat oli paitsi kantaesitettävän kuoroteoksen nimi myös tapahtumapaikka myöhäissyksyn ulkoilmatapahtumalle. Luopumisen ja toivon paviljongeissa, valon ja varjon leikkien kautta, jätimme samalla jäähyväiset monivuotiselle projektille Vuosaaren maisemissa ja asukkaiden parissa. Illan hämärtyessä uusi valoteos ja vastasyntyneet valo-olennot johdattelivat meitä muistojen kautta kohti kevään valoa. Teos oli osa Pohjoisen Vuosaaren valojuhlia.

Discantus -kuoro
Ohjaus: Dan Henriksson