4: Onko omakuva selfie?

Podcastin neljännessä jaksossa pohditaan omakuvaa eri näkökulmista.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Mediapersoona Liisa Vääriskoski sekä Valokuvataiteen museon kokoelmaintendentti Anni Wallenius.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme naista seisoo vierekkäin kiviseinän edessä. Yksi ottaa puhelimella selfietä kaikista kolmesta.

Anni Wallenius, Liisa Vääriskoski ja Erja Salo

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Iiu Susiraja: Luuta, sarjasta Hyvä käytös, 2010 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Liisa Vääriskosken tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Lil Miquela poseeraa vaatehuoneessa, 2019 linkki kuvaan.

Anni Walleniuksen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Kuvakaappaus Luovala -instagram-tililtä, 2019, linkki postaukseen.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Raakel Kuukka, Iiu Susiraja.

Arkistonauha museon kokoelmista: Raakel Kuukka – Luonnos muotokuvaksi raskauden aikana, 2011 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainittu museon hanke: Insta_Suomi

Muuta jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla: Monipuolinen muotokuva -työpaja

Isokokoinen nainen (Iiu Susiraja) violetissa paidassa ja mustassa hameessa seisoo keittiössä. Hänellä on luuta poikittain rintojen alla. Nainen katsoo lähes suoraan kameraan, ehkä hieman ohi. Kuvan vasemmassa reunassa näkyy osa tiskipöytää, oikeassa reunassa osa ruokapöytää.

Iiu Susiraja: Luuta, 2010 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Vierekkäin kaksi kuvaa samasta naisesta samassa asennossa, sama musta toppi ja mustavalkoraitainen hame päällä. Kuvat ovat naisen itse ottamia peilin kautta. Ainoa ero on, että oikeanpuoleisessa kuvassa naisen lantiolla on avannepussi.

Kuvankaappaus Luovala -instagram tililtä, 2019.

Nainen (Munalissu) punaisessa poolopaidassa silmillään punainen side, jossa on silmien kohdalla iso punainen kukka. Taustalla on punaisia ruusuja. Naisen suun edessä on sukupuolielimen muotoinen tikkari.

Still-kuva Liisa Vääriskosken videoteoksesta Pillutikkari, 2017.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Valokuvataiteilija Vilma Pimenoff sekä Valokuvataiteen museon museopedagogi Jemina Lindholm keskustelevat kuinka #MeToo on näkynyt valokuvan kentällä.
Info
Pohjoismaisessa hankkeessa tutkitaan sosiaalisen median kuvakulttuureita ja parhaita tapoja tallentaa niitä museoiden tai kuva-arkistojen kokoelmiin. Suomen valokuvataiteen museon lisäksi mukana ovat Aalborgin kaupunginarkisto, Nordiska museet ja Tukholman lääninmuseo.