Kaius Hedenström, sarjasta Maaseutumme tänään, 1977.

Hyvä paha moderni – suomalainen 1970-luvun maaseutu Kaius Hedenströmin kuvaamana

Suomalainen maaseutumaisema muuttui voimakkaasti 1960-luvulta alkaen. Valokuvaaja Kaius Hedenström (1943–2006) oli työssään lehtikuvaajana seurannut, miten pihapiireihin ja kirkonkyliin kohosi uusia rakennuksia, eikä hän arvostanut näkemäänsä. ”--- hirvittävä ’moderni arkkitehtuuri’ on levinnyt kuin vieras kulkutauti yli peltojen…” Hedenström kuvailee suomalaista maisemaa muuttaneita uudisrakennuksia lehtijutussaan.*

Maaseutumme tänään -sarjan valokuvat alleviivaavat maisemanmuutoksen rajuutta ja väkivaltaisuutta. Valokuviin liitetyissä poleemisissa teksteissä Hedenström toi esiin huolensa kulttuurimiljöiden katoamisesta ja peräänkuulutti rakentamista, joka olisi muodoltaan ja mittasuhteiltaan sopusoinnussa luonnon ja paikallisten rakennusperinteiden kanssa.

1970-luku oli kantaaottavan valokuvan vuosikymmen. Useat valokuvaajat tarkastelivat kriittisesti suomalaisen yhteiskunnan ja maaseudun kipupisteitä. Aikalaisistaan poiketen Hedenström keskittyi nimenomaan rakennetun ympäristön muutoksiin, ei niinkään muuttuvan maaseudun väheneviin asukkaisiin. Maaseutumme tänään -näyttely kiersi eri puolilla Suomea vuodesta 1977 alkaen 1990-luvun alkupuolelle asti herättäen runsaasti keskustelua siitä, oliko muutoksen suunta aina kohti parempaa.

Näyttelyn valokuvat ovat Maaseutumme tänään -sarjan alkuperäisiä hopeagelatiinivedoksia vuodelta 1977. Sarjan tekstit ovat luettavana näyttelytilassa.

*Maalaismaisema. Valokuva 4/1977.

Suomen valokuvataiteen museo