Contact sheet of Agnès Varda in her photographic laboratory, rue Daguerre, 1952 © Agnès Varda Estate – Agnès Varda photographic archives deposited at the Institut pour la photographie

Agnès Varda – mitt första liv

Filmregissören Agnès Varda (1928–2019) är bland annat känd för sina verk Cléo från 5 till 7 (1962), Sjunger, sjunger ej (1977), Vagabond (1985) och Faces, places (2017). Varda verkade också som bildkonstnär. Av hennes tre skapande liv är livet som fotograf det minst kända.

Agnès Varda började arbeta som fotograf när hon flyttade till Paris i slutet av 1940-talet. Kontaktkopiorna av de porträtt som hon dels gjorde som beställningsarbete och dels tog av sin egen närmaste krets vittnar om hennes omsorgsfulla regiarbete under fotograferingarna. Varda fotograferade med en Rolleiflex och med en bälgkamera, och hennes favoritmotiv var den förfallna gatubilden i Paris 14:e arrondissement och dess invånare.

Sin första fotoutställning öppnade Varda den 1 juni 1954. Utställningen hölls på gården till hennes hemstudio, som redan fått mytisk status, på adressen 86 rue Daguerre. Kopiorna som limmats på träpaneler hade hängts upp på väggar och fönsterluckor. Besökarna på utställningen bestod av Vardas vänner och grannar, såsom konstnärerna Alexander Calder, Hans Hartung, Andrée Vilar, Valentine Schlegel och fotografen Brassaï.

År 2014 hittade Agnès Varda och hennes dotter på nytt silvergelatinkopiorna från den första utställningen. Kopiorna presenteras på utställningen i sin ursprungliga form. Här visas också för första gången de kontaktkopier som hjälper att belysa bakgrunderna till debututställningen. Utställningen presenterar en visionär, humoristisk och känslig fotograf, vars bilder förutspår hennes långa karriär som filmskapare.

Utställningen har kuraterats av Carole Sandrin i samarbete med Rosalie Varda och Sherine El Sayed Taih. Utställningen är ett samarbete mellan Rosalie Varda, Galerie Nathalie Obadia, Institut pour la photographie och Institut Français de Finlande.

Finlands Fotografiska Museum
Stora utställningssalen

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsinki

13.5.–28.8.2022
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.