Sakari Piippo: från serien Några observationer om det politiska systemet i Finland, 2015–2019.

Sakari Piippo
Några observationer om det politiska systemet i Finland

En grupp journalister har samlats kring ministern för att ställa frågor om hur regeringsprogrammets spetsprojekt framskrider. Ministern svarar allvarligt. Det har blivit stenknut på skosnöret i de blankade svarta skorna.

Under kommunfullmäktiges möte i Mäntsälä har man pausgymnastik efter tre timmar. De fullmäktiga instrueras att svänga armarna från sida till sida i det genomgående fanerbelagda enormt höga auditoriet.

I skolan i Nuorgam är det tyst under dagen för riksdagsvalet. Fyra väljare har besökt platsen under den klara vårmorgonen. Valbåset som riggats upp av kartonglådor från den gamla bybutiken och som blivit allt skörare under årtiondenas gång står på sin plats när den bitande vinden utanför sveper över fjällen.

Några observationer om det politiska systemet i Finland (2015–2019) är en dokumentär trilogi av fotografen Sakari Piippo (f. 1981). I verket rör han sig från den politiska maktens topp på statsrådets presskonferenser till kommunalfullmäktiges mötessalar och till röstningsställen under valtider.

I stället för lysande valsegrar som når rubrikerna, maktspel mellan toppolitikerna och sensationella beslut som intresserar hela folket beskriver det här stillsamma verket det något torra vardagsslitet inom politiken: skrynkliga kostymjackor, utdragna fullmäktigemöten och den lilla men värdefulla ritualen i samband med uppköpsresan, röstningen.

I samband med utställningen ges Piippos första fotobok ut, Några observationer om det politiska systemet i Finland, på förlaget Kosmos.

Utställningen har understötts av Patricia Seppäläs stiftelse, stiftelsen för att befrämja journalistisk kultur Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö och den finska kulturfonden Suomen Kulttuurirahasto.

Finlands Fotografiska Museum
Stora utställningssalen

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsinki

13.9.2019–5.1.2020
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.