Merja Hannikainen ja Vappu Jalonen (2012)

Studio – en stund på gränsen mellan kläder och kropp

Fotografen Merja Hannikainen (f.1982) och bildkonstnären Vappu Jalonen (f.1979) satte i februari upp en studio under två veckoslut i Processrummet på Finlands fotografiska museum. Över 40 deltagare planerade och byggde tillfälliga kläder åt sig av tyg och blev därefter fotograferade. Deltagarna fick via planeringen och påklädningen en chans att ta fram till exempel en fantasi, en roll eller en del av en identitet som var mindre synlig i det dagliga livet. Eftersom kläderna inte var färdiga gav de eventuellt också mer plats för olika slags kroppsligheter. ”Det var viktigt för oss att projektet också visade mindre sedda kroppar: queera, handikappade, feta, och inte bara unga. Vi har också velat erbjuda alla en öppen möjlighet att under fotograferingarna uttrycka maskulinitet och femininitet oberoende av kön."

Utställningen är gjord som en projicering.

Samarbetspartner för utställningen är Utopia Helsinki, som verkar för en tillgänglig kultur www.utopiahelsinki.wordpress.com, och understödarna Angel Films och Color-Kolmio.

Program: Konstens natt den 23 augusti kl. 18–19 träff med konstnärerna. Fritt inträde.

Finlands Fotografiska Museum
Processrummet, 1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

1.6.–26.8.2012
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.