Sakari Piippo: sarjasta Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä, 2015–2019.

Sakari Piippo
Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä

Joukko toimittajia on kerääntynyt ministerin ympärille esittämään kysymyksiä hallitusohjelman kärkihankkeiden toteutumisesta. Ministeri vastaa vakavana. Kiillotetuissa mustissa kengissä on nauha umpisolmussa.

Mäntsälän kunnanvaltuuston kokous kestää viisi tuntia. Kolmen tunnin kohdalla on taukojumppa. Valtuutetut ohjataan heiluttamaan käsiään puolelta toiselle kauttaaltaan puuviilupinnoitetussa valtavan korkeassa auditoriossa.

Nuorgamin koululla on eduskuntavaalien äänestyspäivänä hiljaista. Neljä äänestäjää on käynyt kirkkaana kevätaamuna paikalla. Vanhan kyläkaupan pahvilaatikoista kasattu vuosikymmenten saatossa hapertunut äänestyskoppi seisoo paikallaan, kun terävä tuuli pyyhkii ulkopuolella tuntureiden yli.

Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä (2015–2019) on valokuvaaja Sakari Piipon (s. 1981) dokumentaarinen trilogia. Teoksessa liikutaan poliittisen vallan huipulta valtioneuvoston tiedotustilaisuuksista kunnanvaltuustojen kokoussaleihin ja vaalien alla äänestyspaikoille.

Otsikoihin nousevien loistokkaiden vaalivoittojen, kärkipoliitikkojen välisten valtapelien ja koko kansaa kiinnostavien kohupäätösten sijaan tässä hiljaisessa teoksessa tarkastellaan politiikan kuivakkaa arkipuurtamista: ryppyyn istuttuja puvuntakkeja, pitkiksi venyviä valtuustokokouksia ja ostosreissun yhteydessä suoritettua pientä mutta arvokasta rituaalia, äänestämistä.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Sakari Piipon ensimmäinen valokuvakirja Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä. Kirjan kustantaa Kosmos.

Näyttelyä ovat tukeneet Patricia Seppälän säätiö, Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö sekä Suomen Kulttuurirahasto.