Arttu Merimaa: It’s Not Who I Am Underneath But What I Do That Defines Me

Arttu Merimaa
It’s Not Who I Am Underneath But What I Do That Defines Me

Arttu Merimaa pohtii tekojen, objektien ja esineiden suhdetta niiden tekijään.

Dokumentaarisessa videoesseessä Merimaa muovaa uudelleen lapsena tekemäänsä, sittemmin kadonnutta, saviveistosta. Hypnotisoijaa apunaan käyttäen hän pyrkii muovailemaan mahdollisimman tarkan kopion alkuperäisestä, luolaa esittäneestä, veistoksesta. Lopulta hän valmistaa veistoksen uudelleen 3D-ohjelmalla.

Luolaveistos toimii Merimaan mukaan metaforana yksilön ja ympäröivän maailman vuorovaikutussuhteelle. Mitä tekijästä siirtyy veistokseen? Ja miten luomisen suhde muuttuu, kun alkuperäisestä käsillä tekemisestä siirrytään digitaaliseen tulostamiseen?

Arttu Merimaa on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemian Tila-aikataiteen osastolta vuonna 2013.  Merimaa on työskennellyt jo pitkään liikkuvan kuvan, digitaalisen kuvan ja installaatioiden parissa. Viimeisimmissä töissään hän on käsitellyt uudenlaisten visuaalisten tekniikoiden, kuten 3D:n ja väriavainnuksen, esteettisiä erityispiirteitä suhteessa niiden asemaan katsomisen käytännöissä.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila