Merja Hannikainen ja Vappu Jalonen (2012)

Studio – hetki vaatteen ja ruumiin rajalla

Valokuvaaja Merja Hannikainen (s.1982) ja kuvataiteilija Vappu Jalonen (s.1979) pystyttivät helmikuussa 2012 Suomen valokuvataiteen museon Prosessi-tilaan studion kahtena viikonloppuna. Yli 40 osallistujaa suunnitteli ja rakensi itselleen väliaikaiset vaatteet kankaista ja sen jälkeen heidät kuvattiin.

Osallistujilla oli suunnittelun ja pukeutumisen kautta mahdollisuus tuoda esiin esimerkiksi jokin fantasia, rooli tai identiteetin vähemmän arjessa näkyvä osa. Koska vaatteet eivät olleet valmiita, ne antoivat myös mahdollisesti enemmän tilaa erilaisille ruumiillisuuksille. ”Meille oli tärkeää, että projektissa olivat esillä myös vähemmän näkyvät ruumiit: queerit, vammaiset, lihavat, eikä pelkästään nuoret. Olemme myös halunneet tarjota kuvauksissa avoimen mahdollisuuden maskuliinisuuden tai feminiinisyyden ilmaisemiseen sukupuolesta riippumatta.”

Näyttely on toteutettu projisointina.

Näyttelyn yhteistyökumppani on esteettömän kulttuurin Utopia Helsinki ja tukijat Angel Films sekä Color-Kolmio.

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros